Astrid Timman: “Als ik win, loop ik een weiland in en ga ik heel hard gillen.”

Wordt een HAN-medewerker Docent van het Jaar 2022?

Vijf vragen voor genomineerde Astrid Timman

HAN-docent Astrid Timman is met drie anderen genomineerd voor de verkiezing Docent van het Jaar 2022, georganiseerd door het Interstedelijk Studenten Overleg. Op 19 april strijden de vier voor de titel die deze dag wordt uitgereikt door Robbert Dijkgraaf, minister van onderwijs. We stellen Astrid vijf vragen over deze nominatie.

Tijdens de verkiezing wijst een jury van vijf, met onder andere drie studenten, een winnaar aan. Dat doet de jury op basis van de ingestuurde stukken, een interview met de genomineerden en een minicollege dat elke genomineerde op de finaledag houdt.

1. wat moet je doen om genomineerd te worden voor beste docent van het jaar?
“Zorgen dat collega’s je zo waarderen dat ze je aanmelden voor deze mooie prijs, haha. Ik kreeg een stapel getuigschriften van collega’s van iXperium Health die allemaal zulke mooie dingen over me schreven. Ontroerend. Ik wist niet dat het werk dat ik zelf zo leuk vind om te doen, zo veel voor anderen betekent. Daardoor ging ik na de vakantie met meer plezier dan anders naar mijn werk. Dat zou eigenlijk standaard voor elke zomervakantie moeten gebeuren: lootjes trekken en dat dan een collega een brief schrijft aan een andere collega waarom hij of zij zo gewaardeerd wordt. Dan ga je toch heel fijn de vakantie in? Het gaat niet om uitsloven. Meer om de manier waarop ik in het onderwijs sta. Volgens mij moet je het onderwijs namelijk niet in je eentje maken, maar samen met de studenten. Je moet laten zien waar je voor staat en daar trouw aan zijn.”

2. Wat is je achtergrond?
“Ik ben dramatherapeut. Die opleiding heb ik hier in Nijmegen gedaan op de Kopse Hof zoals dat vroeger heette. Tijdens mijn werkzame leven als dramatherapeut heb ik methodes ontwikkeld, ben ik artikelen gaan publiceren op basis waarvan ik gastcolleges kwam geven bij de HAN. Zo ben ik hier terechtgekomen. Ik werk hier nu 22 jaar. Voornamelijk als docent Vaktherapie, maar ik werk ook een dag in de week bij zorgcentrum Siza, dat is een leerwerkplaats. En ik werk een dag in de week bij iXperium Health. Een gevarieerd pakket.”

3. Wat zorgde voor een grote verandering in je carrière?
“Toen ik 54 was, ben ik een master gaan doen over leren en innoveren. Daardoor heb ik een ander beeld van mezelf en het onderwijs gekregen. Vooral door dat innoveren. Dat bestaat eigenlijk uit vier rollen: je bent verkoper, vakvrouw, pionier en manager. En de leukste van die rollen: pionieren. Ik ben gek op labs en werkplaatsen. Samen met studenten op ontdekkingstocht. Ik vind de zelfregie van studenten heel belangrijk. Ik ben nieuwsgierig naar hun inbreng. Daar is veel ruimte voor bij het werken op een leerwerkplaats en bij iXperium Health. Niet alleen geld, ook kennis moet rollen.”

Astrid Timman bij iXperium Health in Nijmegen (foto: Ralph Schmitz)

4. Is het vak van docent door de jaren heen veranderd?
“Ja, best wel. De organisatie van het onderwijs verandert, de inrichting van het gebouw en ook de inhoud. Bijvoorbeeld bij onderzoek waar je vooral de toekomstige gebruiker bij moet betrekken. Autonomie van de cliënten is belangrijk geworden, maar ook inclusiviteit, duurzaamheid en marktgerichtheid. Dat vraagt andere vaardigheden van toekomstige professionals.”

5. Wat ga je doen als je verkozen wordt tot docent van het jaar, en wat ga je dan met het geld doen?
“Ik zie een beeld voor me dat ik een weiland inloop en dan heel hard ga gillen! Ik had niet verwacht dat ik op mijn 61ste nog hiervoor in aanmerking zou komen. Die 25.000 euro, daar zou ik een empathiegame voor willen ontwikkelen in iXperium Health, waar ik ambassadeur van ben. Maar ik kan me ook voorstellen dat ik het geld besteed aan een project waarbij studenten — bijvoorbeeld van Vaktherapie — begeleid worden om naar Nederland gevluchte Oekraïense kinderen te helpen met traumaverwerking.”

Astrid Timman heeft in mei 2020 de Comeniusbeurs gekregen voor VR-cliënt Max
Astrid Timman kreeg met het project ‘Verrijking van de leeromgeving met de komst van een virtuele cliënt’ als teaching fellow een Comeniusbeurs toegekend. Het project richt zich op de inbedding van een gebruiksklare virtuele cliënt in de lessen ‘vaardigheden’ van studenten van de opleiding Toegepaste Psychologie. Lees het artikel over dit project hier.