HAN-student Mike werd afgeperst met privéfoto’s

Slachtofferhulp Nederland vraagt aandacht voor online seksueel misbruik

Bij Slachtofferhulp Nederland zijn er tot nu toe twee keer zoveel slachtoffers van online seksueel geweld gemeld als vorig jaar. Vandaar dat zij starten met een campagne om de schaamte te doorbreken en slachtoffers aan te moedigen hulp te zoeken. HAN-student Mike Hopman (20) maakt afgelopen januari mee dat werd gedreigd zijn privéfoto’s online te zetten. “Ja, het ging om naaktfoto’s en nee, ik heb niet betaald.”

We hebben er allemaal wel eens van gehoord: mensen die worden gepest of afgeperst met hun eigen privéfoto’s. Meestal gaat het om foto’s waar het naakte lichaam op te zien is of delen ervan, en waarvan het niet de bedoeling is dat anderen, laat staan je familie en vrienden, die zien. “In dit geval had ik privéfoto’s gedeeld met een meisje dat ik op een dating app ‘ontmoette’”, vertelt Mike.

Verzetje
De Pabo-student raakte een jaar geleden online aan de praat met het meisje. Al snel werd het intiem en werden pikante foto’s over en weer gestuurd. Mike: “Zij stuurde ook foto’s, dat maakte dat ik het ook deed. Ik dacht er niet zo over na, vond het gewoon spannend. Op dat moment kwam ik uit een moeilijke periode. Dit gaf me afleiding en een verzetje.” Mike ontmoette het meisje nooit in het echt, het bleef bij chatten.

Ik kreeg plotseling een anoniem appje: ‘Maak binnen vijf minuten 250 euro over, anders sturen we je naaktfoto’s via social media naar je vrienden en familie.’

Dreig-app
Na een tijdje verwaterde het contact en kreeg Mike contact met een ander meisje, dat hij wel ontmoette. “Zij is nu al anderhalf jaar mijn vriendin. Toen we vijf maanden een relatie hadden, kreeg ik plotseling een anoniem appje: ‘Maak binnen vijf minuten 250 euro over, anders sturen we je naaktfoto’s via social media naar je vrienden en familie.’ Daaronder hadden ze de foto’s gezet en screenshots van mijn social media. Er stond eerst een ABN-rekeningnummer bij, maar toen ik dit nummer probeerde te checken, bleek het niet te bestaan. Daarna volgde een buitenlands rekeningnummer dat startte met ‘LT’. Het meisje bleek dus niet echt, er zat iemand anders achter het account.”

Tijd rekken
“Ik schrok enorm, maar dacht ook meteen: hier ga ik niet aan mee doen.” Mike belde gelijk een goede vriend, die rechten studeert. “Die zei ook: niet betalen! En aangifte doen. Vraag ook om uitstel, om tijd te rekken.” Mike weet inderdaad uitstel te regelen bij de afperser, tot de volgende dag 12 uur. “Ik appte dat ik het bedrag eerst bij elkaar moest krijgen, omdat ik maar een arme student ben. Ze gingen akkoord.” Daarna gaat hij meteen naar het politiebureau.

Heft uit handen nemen
“De politie raadde me ook aan niet te betalen en het heft uit handen van de afperser te nemen.” Dat betekende: vrienden en familie inlichten dat iemand een poging tot afpersing doet en dat er wellicht privéfoto’s hun kant op komen. Mike: “Als ze geen geld ontvangen, waarom zouden ze dan nog de foto’s versturen? Dat is het idee. En het is een gok, ja. Voor hetzelfde geld sturen ze het alsnog.”

Afwachten
Mike verzamelt al zijn moed, post een bericht op social media (zie screenshot hierboven) waarin hij de situatie uitlegt en appt de afperser dat hij niet zal betalen en iedereen al heeft ingelicht. “Ik kreeg daarna nog één bericht met ‘Weet je zeker dat je het zo wilt spelen, Mike Hopman?’ met daarbij een screenshot van de social media pagina van een familielid van me. Ik antwoordde: “Ja. En doe wat je niet laten kunt.” Het bleef daarna stil. Toen heb ik na een paar uur het nummer geblockt en ben gaan afwachten.”

Moedig
Er gebeurde niks. Niemand heeft foto’s ontvangen. Mike: “Op zich logisch, want ze hebben geen geld gekregen, dus waarom zouden ze dan nog iets strafbaars doen?” Wat Mike wél kreeg, waren een hele hoop positieve berichten. “Van vrienden, maar ook mensen die ik al een tijd niet had gesproken. Al was mijn moeder wel even heel boos op me. Mensen vinden het vooral moedig en steken me een hart onder de riem. Bovendien: waarom zou ik me schamen voor iets wat best veel mensen doen? Denk niet dat ik de enige ben die zulke foto’s verstuurt. Daarbij: de afperser moet zich meer schamen dan ik.”

Vertrouwen
Wat Mike eraan over heeft gehouden, behalve een flinke deuk qua vertrouwen in de mensheid, is uiteraard het besef dat je beter geen pikante foto’s kunt sturen. Hij heeft dan ook een advies voor iedereen: “Stuur geen naaktfoto’s naar iemand, behalve als je die persoon voor 100 procent vertrouwt en sowieso hebt ontmoet en goed kent. Aan de andere kant: hoeveel mensen vertrouw je voor 100 procent? 99 procent is al uitzonderlijk en bijzonder, maar onthoud dat die ene procent heel vervelend kan uitpakken.”

Zit jij in een soortgelijke situatie? Of een andere situatie waarin jij het slachtoffer bent van online seksueel misbruik? Neem dan contact op met Slachtofferhulp Nederland via chat, mail of telefoon. Dat kan ook anoniem. Samen bekijken jullie wat jij nodig hebt. Of je nou op zoek bent naar advies, juridische hulp of een luisterend oor. Klik hier
.