TikTok op de HAN, goed plan?

SAM Medewerkerspanel

TikTok is immens populair onder jongeren. Ook veel HAN-studenten zijn verslingerd aan de korte video’s. Sommige HAN-opleidingen willen daar in het onderwijs op inspelen. Slim of onverstandig? Want: nóg meer smartphoneverslaving. En TikTok komt uit, o ja, China. Wat vindt ons panel?

René Donders, docent Beeldend en Bildungsexpert Academie Mens en Maatschappij, werkgroep ont-moeten:

“Van studenten hoor ik dat TikTok leuk en kalmerend is – vaak kijken ze urenlang filmpjes. Handig ook, al die adviezen, bijvoorbeeld boekentips. Maar voor op de HAN is het funest, omdat TikTok drie basis-ingrediënten voor zinvol onderwijs in één graai wegplukt: concentratie, tijd en eigen richting. Superverslavend slokt het alle tijd op. Het kaapt ook de ruimte voor eigen, echte creatieve keuzes, want die ontstaan vaak in stilte en aandacht. Bovendien ben je na de meeste TikTok-sessies meteen vergeten wat je hebt gezien. Als tegengif heb ik voor de minor Global Health Micro-bildung ontwikkeld. Om terwijl je op internet ‘bent’, weer bewust regie te nemen over je eigen richting, concentratie en tijd. Micro-bildung een keertje uitproberen? Mail me dan maar even voor een korte uitleg: rene.donders@han.nl.”

Ruud Kroes, docent Social Work:

“Welke dingen zijn nog meer populair en verslavend? Zullen we die daarom in het onderwijs gaan doen? Lijkt mij niet. Moet onderwijs niet ook een beetje schuren, prikkelen en verwarren in plaats van willoos meedrijven met de mainstream? Nog iets dieper gedacht: het is belangrijk dat we de toekomst scheppen die we willen, niet de toekomst die we verwachten. Willen we TikTok echt, of verwachten we dat de toekomst er zo uitziet en willen we bij de kudde horen? De keus is aan ons. Persoonlijk weet ik het wel. TikTok? (Tikkend op mijn voorhoofd:) Toktok!”

TikTok is spyware

Dellwyn Oseana, International Social Work Lecturer, Coach and Trainer:

“Er is geen privacy. We gebruiken mobiele telefoons, bankpassen, Twitter en Uber. De supermarkt weet wat we lekker vinden. YouTube weet precies wat we willen zien. Die supercomputer in je hand weet alles wat jij weten wilt. TikTok is een product van eigen makelij, van onze technologische evolutie. Patiënt Privacy is al lang geleden overleden. Hoe je de ‘gaven’ van de technologie gebruikt, bepaalt of je er een slaaf van bent of wordt, of niet. Sociale media zijn niet het probleem. Het feit dat iedereen die socials nodig heeft om zich levend te voelen, dat is het probleem.”

Kim Verheijen, teamleider ASK HAN – Voorlichtingscentrum (HVC):

“Hoewel het verleidelijk is om mee te gaan met de nieuwste trends, zou ik dat in dit geval niet doen. TikTok is spyware. Door dit te gaan gebruiken, geef je het signaal af dat het veilig is, maar dat is het niet. Ik zou ook niet zo goed weten wat het als contactkanaal toevoegt: we zijn al op verschillende manieren erg goed bereikbaar. Ik zou liever energie steken in het beter inzetten van de contactkanalen die we al hebben. Hoe tof zou het zijn als we je op die manier nog sneller en persoonlijker verder kunnen helpen?”

Werk jij bij de HAN en ben je niet bang om je mening te geven? Doe dan óók mee aan het SAM Medewerkerspanel! Lees er hier meer over en meld je aan via sam@han.nl.

Meer edities lezen van het SAM Medewerkerspanel? Dat kan hier!