Blije studenten

Wat gun je onze studenten vooral in 2023?

SAM Medewerkerspanel

Studenten hebben het de laatste jaren stevig voor de kiezen gehad. Hopelijk pakt 2023 beter voor hen uit. Wat gunt het SAM Medewerkerspanel hun nog het allermeest? Eindelijk die eigen kamer? Een riantere basisbeurs? Minder prestatiedruk? Smartphone-vrije lessen? Of nog iets heel anders?

René Donders, docent Beeldend en Bildungsexpert Academie Mens en Maatschappij, werkgroep ont-moeten:

“Ik wens onze studenten vooral toe dat ze meer tijd voor zichzelf nemen. Om na te denken en te voelen, vrij van hypes en frames. Vrij om te vragen: ‘Is dit wel in mijn belang?’ ‘Heb ik dit wel nodig?’ of ook: ‘Wie verdient hieraan?’ Ook gun ik studenten de ruimte om niet steeds alles maar te hoeven pikken. Dat ze voorbij de hokjes van het protocol of curriculum kijken. Om uit te komen op individuele onbewandelde paden. Wegen naar onverwacht hoogwaardige leerervaringen. Weg van al die afremmende stemmetjes, in en om ons heen. Wie weet wat dat brengt aan pure passie en innovatiekracht. Ik sluit me aan bij Labour-icoon Tony Benn: ‘All positive social change needs the burning flame of anger at injustice and the burning flame of hope for a better world.’.”

Renske Verhoeven, docent Verpleegkunde en wijkdocent, Minor Technology meets Health:

“Studenten gun ik voor 2023 meer tijd! Tijd om te dagdromen, om te vertragen en voor inefficiëntie. In de huidige tijdsgeest en door de technologisering zijn we tijd steeds meer als een object gaan zien. Studenten verdelen hun tijd over studie, werk en studentenleven. Tijd om je te ontwikkelen, gaandeweg te groeien in een studie of aan te lummelen is er niet. Het voorbeeld voor deze studenten zijn ouders en docenten met volgepropte agenda’s die zelf vaak leven en werken in een hoog tempo. Waarom? Waarvoor? Om nóg meer werk te verzetten, nóg meer kleding aan te schaffen of om zich een dure onthaastweek te kunnen veroorloven?”

“Wil je sterk zijn? Je bent sterker dan je denkt. Wil je kalm zijn? Die kalmte rust al in jou.”

Dellwyn Oseana, International Social Work Lecturer, Coach and Trainer:

“Ik gun onze studenten perspectief. Vragen als ‘Wie wil je worden?’ of ‘Wat gebeurde er in het verleden?’ roepen, hoe relevant ook, bij sommigen gevoelens van onzekerheid, onmacht of minderwaardigheid op. Of neem die andere grote vraag is: wie wil je zijn? Wil je sterk zijn? Je bent sterker dan je denkt. Wil je kalm zijn? Die kalmte rust al in jou. Wil je minder bang zijn? Je hebt je moed al zo vaak bewezen! Misschien geloof je het niet, toch is het waar. Maar al te vaak zitten we onszelf in de weg, met wat we denken niet te kunnen. Ik gun ons allemaal dat we iets meer geloven in wie we al zijn. Dat we zien dat we gerust wel iets meer van onszelf kunnen verwachten. Die mindset gun ik jou en mij.”

Kim Verheijen, teamleider ASK HAN – Voorlichtingscentrum (HVC):

“Namens ASK HAN wens ik alle studenten dit jaar vooral een zo soepel mogelijke overgang naar OSIRIS, ons nieuwe studentinformatiesysteem, toe. Ik hoop dat wordt gezien dat we echt alle zeilen aan het bijzetten zijn met onze collega’s om iedereen zo goed en zo snel mogelijk verder te helpen. Daarnaast gun ik studenten vooral heel veel studieplezier. Op school, maar ook daarbuiten. Maak er wat moois van en blijf gezond!”

Werk jij bij de HAN en ben je niet bang om je mening te geven? Doe dan óók mee aan het SAM Medewerkerspanel! Lees er hier meer over en meld je aan via sam@han.nl.

Meer edities lezen van het SAM Medewerkerspanel? Dat kan hier!