Stelling: “Maak van Keti Koti een nationale feestdag”

De jaarlijkse herdenking en viering van de afschaffing van de slavernij op 1 juli zou een nationale feestdag moeten worden, vindt onder andere de Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme. Rabin Baldewsingh roept het kabinet op te zorgen voor een nationaal karakter van de herdenking en pleit voor een nationale vrije dag, eens in de vijf jaar.

Verschillende bedrijven en organisaties geven hun personeel al vrij om stil te staan bij de afschaffing van slavernij. Het slavernijverleden gaat immers alle Nederlanders aan, stellen organisaties en bedrijven als Tony’s Chocolonely en radiozender FunX. Wat vind jij, zouden scholen, bedrijven en andere organisaties moeten volgen? Of heb je andere ideeën? Laat van je horen!

Myrthe Bouwkamp

Natuurlijk moet het een nationale feestdag zijn. Nederland was het laatste land wat de slavernij heeft afgeschaft, vele rijkdommen hier in Nederland komen voort uit het slavernij verleden. Begin met excuses maken, educatie over deze zwarte bladzijde uit de Nederlandse geschiedenis en erken her verleden door er een nationale feestdag van te maken!

Ton Ammerlaan

Mee eens dat het een vaste dag moet zijn, om stil te staan bij de rol van slavernij in onze oude samenleving, maar nog steeds ook in de huidige samenleving. Ook een inclusieve hogeschool hoort hier stil bij te staan.

Suzanne Dekker

Zeker! Er zijn weinig historische gebeurtenissen die ons land en onze cultuur zo hebben gevormd als de slavernij. Daar zouden we allemaal bij stil moeten staan. Door van 1 juli een vrije dag te maken, kan de HAN laten zien dat ze alle studenten en medewerkers serieus neemt en dit verschrikkelijke verleden erkent en herdenkt.