Opening Silence4You 2 oktober 2024 (l. op foto: HAN-student Nalin)

Studenten HAN over Silence4You: “Een ontprikkelkamer, waar je even niet ‘aan’ hoeft te staan”

Nieuwe rust- en reflectieruimte in Nijmegen (deel 2 van 2)

Wat zijn de eerste indrukken van HAN-studenten rondom Silence4You, de nieuwe stilte- en rustplek op de Nijmeegse campus? Gaan ze er gebruik van maken? Nalin en Fathi in elk geval wél. En ze raden het hun medestudenten ook aan.

Nalin (links op de foto), derdejaarsstudent Social Work
“Ik vind het bijzonder om samen met andere studenten en ook docenten stil te zijn. Dat geeft mij een saamhorigheidsgevoel. Toegegeven, op de dag van de opening van deze ruimte (2 oktober, red.) vond ik die stilte eerst best ongemakkelijk. Vooral toen we een aandachtsoefening deden met iedereen in de zaal – misschien omdat ik hier niet aan gewend ben.

De drie stilte-/rustruimtes van de HAN:

Silentium: D0.03, Ruitenberglaan 31, Arnhem

Silence4Me: E4.38, Kapittelweg 35, Nijmegen

Silence4You: A3.16, Kapittelweg 33, Nijmegen

Ook kregen we de mooie opdracht om met een stift een persoonlijke boodschap op een steen te schrijven. Om letterlijk je eigen steentje aan de nieuwe ruimte bij te dragen. Op mijn steen staat ‘gevoel’. Want het is een plek waar je goed voelt hoe je eraan toe bent.

“Silence4You is voor mij een ontprikkelkamer. Al bij binnenkomst voel ik meteen meer rust”

Verder zie ik Silence4You als een ontprikkelkamer. Als ik er binnenloop, voel ik meteen al meer rust. Voor mij is deze ruimte dus nuttig. Maar ook bij andere studenten is de drukte vaak groot, van buiten en van binnen. Dan is het prettig als je een plek hebt om je even terug te trekken. Om af te schakelen.

Moslims (ik ben zelf gelovig) kunnen hier ook terecht voor gebed. Maar of je nou komt bidden of niet, ik denk dat dit voor veel studenten een fijne plek is om te ontprikkelen. Om tot jezelf te komen.”

Fathi (niet op de foto), vierdejaarsstudent Management in de Zorg:
“De opening vond ik indrukwekkend, door de verhalen die werden gedeeld. De verstilde muziek op gitaar en handdrum – wat een mooi instrument, voor mij nieuw. De voelbare saamhorigheid onder de aanwezigen. En zeker ook door de symboliek met de steen. Op mijn steen had ik als wens ‘rust’ geschreven.

Het deed mij goed om te zien dat er bij de opening zo veel gelijkgezinden waren. Studenten en medewerkers die óók snappen dat alleen actielijstjes en altijd ‘aan’ staan ons niet gelukkig maken. Mooi om daar op de HAN samen bij stil te staan. Diezelfde HAN waar we zo vaak langs elkaar heen hollen op weg naar het volgende college, tentamen of overleg.

“In Silence4You hoef ik even niet ‘aan’ te staan. Juist dat schept ook ruimte voor reflectie”

In Silence4You stap je uit de drukte, in de rust. Hier hoef ik even niet ‘aan’ te staan. Juist dat schept ook ruimte voor reflectie: heb ik het goed aangepakt? Wat had anders gekund? Ik maak hier soms een pas op de plaats, om daarna drie stappen vooruit te kunnen zetten.

Verder weet ik dat ik hier als moslim ook zou kunnen bidden. Maar op de campus is er al een gebedsruimte, inclusief kraantje dat me gelegenheid geeft tot wassing vóór het gebed. Voor mij is Silence4You vooral belangrijk om me gewoon even terug te kunnen trekken.

Tegen mijn medestudenten zeg ik: gun jezelf ook die rust en reflectie. Hier kun je onthaasten en ontstressen. Je komt op adem. Tot jezelf. En vaak ook tot elkaar: geregeld ontstaan er spontaan inspirerende gesprekken, over de zaken die er écht toe doen in het leven – maar waar we meestal aan voorbij hollen.
Van mij mag het HAN-management het bestaan en het belang van Silence4You nog véél sterker promoten.”

Dit is het tweede deel van een tweeluik. Lees hier deel 1: Nieuwe stilteruimte op Nijmeegse campus: voor meditatie, powernap of gebed
Lees op SAM ook: Stilte gewenst, ook in Nijmegen
Lees op Insite meer over de stilteruimtes in Arnhem en Nijmegen