
“AI bij de HAN? Te weinig kennis, skills of zelfs maar interesse“
Rubriek AI & IK: student Communication Multimediadesign Chantal Lamers
Vierdejaarsstudent Chantal Lamers is best goed thuis in AI, maar niet per se dankzij de HAN. Lof is er voor de minor AI en Contentmarketing. Maar verder ziet ze vooral stilstaand water. “De HAN is toe aan een grote AI-inhaalslag.”
Van wie of wat heb je meest geleerd over AI: die minor? Je CMD-opleiding? Een chatbot?
“In het begin van mijn studie Communication & Multimedia Design kende ik AI voornamelijk van horen zeggen. Net zoals mijn docenten trouwens. Geleidelijk begon ik er wat mee te experimenteren. Dat smaakte naar meer. Vandaar mijn keus voor de minor AI en Contentmarketing, begin van dit afstudeerjaar. Een eyeopener. Of beter nog: een springplank. Want na die minor begrijp ik niet alleen beter hoe AI werkt, ik kan er veel meer mee doen. Daar heb ik op mijn stage nu elke dag plezier van.”
Welke AI-middelen gebruik je het meest?
“Voor tekst gebruik ik ChatGPT en voor afbeeldingen Dall-E, een tool binnen Canva (een grafisch ontwerpplatform, red.). Daarnaast ken ik nog een hele batterij aan AI-tools, dankzij de minor.”
Wat doe jij concreet met ChatGPT?
“Véél. Ik gebruik het om te sparren, om socialmedia-posts op te stellen en voor tekstanalyse. Of voor suggesties voor bijvoorbeeld rubrieknamen. Dat brengt me altijd op originele invalshoeken. ChatGPT is voor mij een vraagbaak, een handige hulp en een inspiratiebron.”
“AI vult mijn skill set aan. Zoals bij Dall-E. Ik lever de verbeelding, AI de afbeelding”
Hoe werk je met Dall-E?
“Voorbeeld: voor een creatief concept heb ik een plaatje nodig van een hond die blij door de wei rent. In mijn hoofd zie ik het meteen voor me en hoor ik ‘m al blaffen. Klein probleempje: Ik ben geen ster in grafische vormgeving. Sterker nog, ik kan totaal niet tekenen, haha. Hoe zet ik dat idee dan om in beeld?
Maar met AI is dat zo geregeld. Ik vraag Dall-E gewoon om een hele reeks professioneel ogende illustraties van een blije hond die met de tong uit de bek enthousiast een sprintje trekt door een zonovergoten wei. In allerlei vooraf door mij gedefinieerde stijlen. Ik kies de beste eruit en borduur daar op door, totdat het plaatje klopt met het beeld in mijn hoofd.”
Wat vind jij de grootste voordelen van AI?
“Ik kan er méér mee doen, en ook nog eens sneller en beter. AI is een geweldige aanvulling op mijn eigen skill set. Zoals bij Dall-E. Ik lever de verbeelding, AI de afbeelding. Ook vind ik het fijn dat AI methodisch te werk gaat. Zelf werk ik best gestructureerd. Toch betrapt AI me af en toe op een onlogische stap. Dan krijg ik feedback als: ‘Maar net vroeg je me juist om het tegenovergestelde.’ Top, dat houdt me scherp en op het juiste spoor.”
Heb je ook een lijstje met nadelen?
“Ja. Om te beginnen moet je nóóit blind vertrouwen op AI. Chatbots kunnen soms onzin uitkramen. Een ander risico is dat je in een cirkeltje blijft draaien. Als je eindeloos om alternatieven vraagt, komt het werk nooit af. En het is niet duurzaam: die chatbots vreten bakken met stroom.
Ingewikkeld is de privacy-kant. Foute boel vind ik bijvoorbeeld AI-programma’s waarmee je videobeelden kunt manipuleren. Zodat je iemand iets laat doen of zeggen wat die persoon nooit heeft gedaan of gezegd.
Bij mij gaat tegenwoordig het alarmbelletje eerder af. Dan denk ik: dat deel ik niet met AI, dat is link. Stel, ik maak een afbeelding van mezelf (zie foto; red.), dan zorg ik er bewust voor dat die niet te veel op mij lijkt.”
“Vraag ChatGPT om feedback op wat je maakt, daar leer je ontzettend veel van!”
Hoe ga je in de toekomst met AI werken, denk je?
“Ik verwacht dat ik AI meer zal gaan gebruiken voor complexere taken. Conceptontwikkeling, onderzoekplanning, dat soort dingen. Verder zal ik uitgebreid met AI sparren over de nieuwste AI-tools en hoe ik die in en buiten mijn werk kan gebruiken.”

Vind je de HAN-docenten voldoende AI-geletterd?
“Helemaal niet. Bij de meeste docenten ontbreekt het aan kennis, skills en zelfs nieuwsgierigheid. De minor is daarin echt de uitzondering. In mijn afstudeertraject, bijvoorbeeld, ben ik de AI-expert. De omgekeerde wereld. Bovendien kom ik zo in een grijs gebied terecht. Ik moet zelf beslissen wat wel of niet te risicovol is, de docenten overzien dat niet. Dat vind ik raar en ook kwalijk.
En dat terwijl AI al best lang bestaat. Maar nog steeds wordt AI bij de HAN vooral als iets slechts gezien. Iets waarmee je kunt frauderen bij een werkstuk. In plaats daarvan zouden ze je juist moeten leren er optimaal gebruik van te maken. Zodat je samen met AI tijdens je studie, stage of baan tot optimale resultaten komt. Waarom biedt niet elke opleiding AI als vak aan?”
Heb je een AI-supertip of -supertool voor je medestudenten?
“Mogen het drie tips zijn? Leer netjes en precies prompten; met goed vragen en doorvragen krijg je zoveel meer uit ChatGPT. Bouw eigen GPT’s voor specialistische taken, dan haal je er nóg meer uit. Laatste tip: vraag Chat om feedback op je verslagen en analyses. Neem bijvoorbeeld beoordelingscriteria op in je prompt, met de vraag of je die allemaal goed heb toegepast. Daar leer je ontzettend veel van. En je hebt minder studiestress.”
Studeer of werk jij bij de HAN en gebruik je daarbij AI-tools? Dan is SAM op zoek naar jou! In de nieuwe rubriek ‘AI & Ik’ geven we je graag het podium om je ervaringen te delen rond AI (positief of negatief). Ook kun je kwijt hoe jij de kansen en risico’s van AI in het onderwijs ziet. Meedoen? We horen graag van je: sam@han.nl
Alle reacties (1)
Reageren? Hou je dan wel aan de spelregels.
Hendrik Postma
Goed bezig Chantal, precies zoals het moet zijn, de nieuwe generatie studenten loopt voorop en gaat ons vertellen hoe het werkt met de nieuwste tech! Zoals het altijd al is geweest in CMD-land is dat de techniek constant veranderd en snel ook. Ik kan me goed herinneren dat in mijn eigen studietijd, wij als studenten ook onze docenten lieten zien hoe de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van internet en social media werkte en hoe we dit konden integreren. Het is voor docenten in het CMD-vakgebied altijd al een uitdaging geweest om de nieuwste ontwikkelingen bij te houden, niet omdat we niet willen, maar omdat het onderwijs veel van ons vraagt, ook studenten vragen veel aandacht en zo hoort het ook. Maar gelukkig kunnen we ook samen leren en leren we in dit vakgebied van elkaar. De basis van het ontwerpen, de methodes veranderen niet zo hard en ook de houding en gedrag als ontwerper blijven grotendeels gelijk en die skills kan je heel goed leren van je docenten. 1 ding weten we zeker, de tools die we je nu leren, zijn over een paar jaar weer helemaal anders. In het geval van Ai zijn ze zelfs elke week weer helemaal anders! Dat is er nou ook juist zo gaaf aan. Maar als we het willen integreren in de lessen gaat daar helaas wat tijd overheen. Er wordt van ons wel verwacht dat wat we doen ook verantwoord is en er zitten ook nogal wat haken en ogen aan. Denk aan privacy, duurzaamheid, eigendomsrechten zijn allemaal thema's waar we nog geen goed antwoord op hebben. Tevens willen we ook niet iets aanbieden in de les wat morgen al niet meer relevant is en tot nu toe kon ik bijna elke les die ik maakte een week later weer in de prullenbak gooien. Gelukkig lukt het ons nu steeds beter om lessen te ontwikkelen die ook in Ai-land langer standhouden, dus het gebeurt nu wel hoor Chantal! We zijn lekker bezig met Ai te integreren in elke fase van het ontwerpproces en volgen daarbij de richtlijnen van Ethan Mollick om het een beetje verantwoord te houden. Binnenkort meer hierover in deze rubriek van SAM!