Nieuwe stad, nieuwe studie, nieuw avontuur

“Ik ga vier uur per dag reizen, van deur tot deur”

Ze komen aan in een nieuwe stad, met fietsen en tassen. Kijken zoekend rond, checken hun telefoon en sluiten zich aan bij een groepje, klaar om aan de introweek te beginnen. Waar komen deze eerstejaars HAN-studenten vandaan, wat gaan ze doen en met welke verwachtingen?

Skylar

Skylar komt uit Ede en start met de lerarenopleiding Natuurkunde. “Mijn keuze voor natuurkunde heeft vooral te maken met mijn passie voor ruimtevaart. Als kind stelde ik al vaak de ‘waarom’-vraag: ik wilde precies weten hoe iets werkte. Die passie wil ik heel graag overbrengen op anderen, daarom kies ik voor het leraren-vak.” Skylar blijft voorlopig in Ede wonen. De reisafstand is te doen, maar belangrijker is de bijbaan die Skylar daar na veel sollicitaties eindelijk vond. “Dus voorlopig pendel ik heen en weer.”

Jesse

“Kijk, daar in die mooie toren boven Doornroosje kreeg ik een kamer. Alles leek rond, maar omdat ik op dat moment nog in Deventer studeerde, ging het ineens niet door”, vertelt Jesse (21). Hij is opgeleid als chemisch fysisch analist (‘zeg maar ‘laborant’) en komt nu naar de HAN voor de lerarenopleiding Scheikunde.
De geannuleerde kamer is balen, dus er zit voorlopig niets anders op dan 3 uur per dag te reizen. “Maar ach, ik ga de tijd in de trein goed benutten, heb zin om lekker te leren.” Jesse kijkt uit naar de komende periode: nieuwe mensen, nieuwe vrienden.    

Alex

Voor Alex (22) is het centraal station van Nijmegen vandaag de verzamelplek om daarna door te gaan naar Baarlo, waar het introprogramma plaatsvindt voor de opleiding Beeldende Therapie. Nijmegen is niet nieuw, Alex studeerde ruim 3 jaar Geneeskunde aan de Radboud Universiteit en woont in een ‘prachtige’ kamer. Vanwaar de switch naar de HAN-opleiding? “Ik heb mijn propedeuse wel gehaald, maar ik vroeg mezelf steeds vaker af of ik überhaupt wel arts wilde worden. Het mooie is: ik liep bij een psycholoog en ontdekte door allerlei opdrachten hoe leuk ik het vond om creatief bezig te zijn.”     

Veerle

De Maastrichtse Veerle (22) woont al een jaar in Nijmegen. Een fijne relaxte stad om te wonen, vindt ze. Met een omweg kiest Veerle nu voor de studie Beeldende Therapie. Ze begon eerder aan Verpleegkunde in Den Bosch en aan Medische Hulpverlening in Nijmegen. “Ik probeer er nu met een open blik aan te beginnen, niet te geforceerd. Door mijn eerdere studies ben ik gegroeid. Ik sta nu steviger in mijn schoenen, voel mijzelf volwassener. Bij de open dag had ik meteen het gevoel: dit klopt, dit past bij mij.”  

Jasmijn

Geen mogelijkheid  liet Jasmijn (22) onbenut om een kamer te vinden, tot nu toe zonder resultaat. “Maar ik zoek pas sinds april, ik ken er die al langer zoeken.” Dus reist de Amersfoortse 4 uur per dag, van deur tot deur. “Gelukkig vind ik treinreizen een fijne start van de dag.” Jasmijn probeerde twee keer toegelaten te worden tot haar droom-opleiding: theaterdocent. Leraar Engels worden is plan B, maar voelt ook goed. Lesgeven zit in de familie en dat Engels haar goed ligt, blijkt uit het behaalde Cambridge-Engels certificaat. “Ik ging naar de HAN-open dag, liep mee en voelde me welkom. Goede visie, leuke docenten en een mooi gebouw.”  

Olaf

Arnhemse Olaf (17) staat voor Nijmegen CS klaar om op de fiets naar Wijchen te vertrekken, waar de opleiding Fysiotherapie een sportdag organiseert. Luuk (17) fietst met hem mee, ze kennen elkaar van de middelbare school en gaan dezelfde studie doen. De keuze voor Fysiotherapie heeft voor Olaf misschien wel te maken met zijn eigen blessure: als keeper scheurde hij zijn kruisbanden. Profvoetballer worden zit er niet in, maar als fysio profvoetballers behandelen klinkt ook niet verkeerd. Olaf logeert vanavond bij een dispuut. Of hij op kamers wil? “Misschien in het tweede jaar, maar nu nog niet.”  

Hinda

Hinda (19) komt uit Schijndel, vlak bij Den Bosch, en start met de lerarenopleiding Engels. Thuis wonen is fijn, dus dat blijft voorlopig zo. Hinda volgde eerder de mbo-opleiding tot Onderwijsassistent en is er daardoor vast van overtuigd dat zij leraar wil worden. “Door mijn stages heb ik ervaren dat je door onderwijs verandering in levens kunt brengen. Ik bied de rust waar kinderen behoefte aan hebben. Ze voelen zich veilig, vertellen over hun problemen. Dan doe je iets goed en dat hoor ik ook terug. Met een oudere doelgroep werken wordt voor mij nu een leuke nieuwe uitdaging. Maar eerst de introweek. Ik ben benieuwd naar alle nieuwe mensen.”

Alle reacties (0)

Reageren? Hou je dan wel aan de spelregels.

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *