
“Leren via een AI-tutor: hoe leuk wil je het hebben!“
Rubriek AI & IK: student Ondernemerschap & Retail Management en MR-lid Yorben de Keijzer
De “favo” docent van vierdejaars Ondernemerschap & Retail Management Yorben de Keijzer? Zijn AI-tutor. Omdat die ‘m supersnel door alle lesstof loodst en leren leuk maakt. Maar met z’n andere pet op, die van MR-lid, gebruikt Yorben AI maar zuinigjes aan. “Privacy!”
Welke AI-tools gebruik jij het meest?
“In mijn studie gebruik ik ChatGPT om samenvattingen te krijgen. Af en toe ook NotebookLM, bijvoorbeeld om een korte podcast te maken van de lesstof, die ik dan beluister in de bus of trein.
Verder gebruik ik ChatGPT als extra docent. Via de modus Studeren en Leren heb ik ingesteld hoe ik wil dat het programma met mij communiceert. Denk aan mij motiveren of complimenten geven zodra ik vragen goed beantwoord.
Binnen de Centrale Medezeggenschapsraad ben ik erg voorzichtig met het gebruik van AI. Medezeggenschap gaat over ervaringen, behoeftes en meningen van studenten en medewerkers. Dan heb je het al gauw over privacygevoelige kwesties. Hierbij is ChatGPT voor mij hooguit een handige teksthulp. Bijvoorbeeld om een passage beter te verwoorden in een verslag of advies.”
Hoe ben je ooit begonnen met AI: eigen initiatief? Of met hulp van docenten?
“Toen ChatGPT uitkwam, ben ik er meteen enthousiast ingedoken. Ik weet nog goed dat ik daarmee de eerste in mijn klas was en dat ik het trots aan de anderen liet zien. Nog geen week later was iedereen om me heen er druk mee bezig.”
Wat zijn je ervaringen als student met die AI-tools?
“Ik leer meer. En heb ook meer leerplezier. Dat laatste is geen toeval, want ik vraag ChatGPT altijd om het leuk te maken voor mij. Samenvattingen, PowerPoints en de rest laat ik omzetten in boeiende lessen. AI helpt mij om snel het belangrijkste eruit te filteren bij soms honderden pagina’s tekst of stapels boeken (zie foto’s). Maar ook om verbanden beter te begrijpen. Waardevol, want zelf ben ik daar niet zo’n kei in.
Hierdoor vergroot ik mijn kansen tijdens toetsen en tentamens. Met hulp van mijn AI-tutor haalde ik laatst een hertentamen met een 7,1. Het jaar daarvoor was dat nog een 1,3. Best een sprong vooruit, haha.”
Hoe denk jij over risico’s en nadelen van AI-gebruik?
“Over het algemeen ben ik een groot voorstander van AI. Ondanks privacy- en duurzaamheidissues. Ik denk liever in kansen. Technologie als AI heeft ons gewoon ontzettend veel te bieden.
“Op sociaal contact met een chatbot zit ik niet te wachten”
Wel lees ik bijvoorbeeld op LinkedIn liever berichten die door mensen geschreven zijn. Als ik al aan de opmaak en opbouw zie dat het een AI-product is, haak ik af. Juist bij socials gaat het voor mij om menselijke interactie. Op sociaal contact met een chatbot zit ik niet te wachten.
Ook ben ik er scherp op dat informatie correct is. AI kan domme dingen uitkramen, gezien alle misleidende info die rondgaat op internet. Ik check altijd hoe het zit met de bronnen.”
Welke toekomst zie jij voor AI in jouw beroepenveld: ondernemerschap en retailmanagement?
“AI gaat ondernemers helpen bij bijvoorbeeld het opstellen van marktanalyses of brainstormen over een businessplan. Verder komen er via AI veel producten en diensten bij die het leven van ons allemaal een stuk makkelijker maken. Toch blijft de ‘human touch’ belangrijk. Voor je klanten, maar ook voor jezelf als ondernemer, om feeling te blijven houden met wat je doet.”

Vind je jouw docenten voldoende AI-geletterd?
“Ja. De docenten van mijn opleiding zijn bijna allemaal positief over wat AI voor studenten en voor hun eigen lesaanpak kan betekenen. Zolang iedereen maar zorgvuldig omgaat met privacygevoelige gegevens. Ze doen er daarom steeds meer mee in het onderwijs en volgen zelf vaak ook AI-trainingen.
Je merkt wel dat we in een overgangssituatie zitten. Als docent ben je eigenlijk met je studenten op een soort AI-ontdekkingsreis. Natuurlijk ook omdat er elke dag nieuwe tools bij komen. Ook in de toetsing zie je dat het nog zoeken is. Vaker mondeling toetsen zou verstandig zijn. Denk aan presentaties over eerder ingeleverd werk waarin je moet aantonen dat je echt weet waarover je het hebt.”
“HAN-breed beleid samenstellen lijkt me geen simpele kwestie: het AI-speelveld verandert elke dag onder je voeten”
Hoe vind je als MR-lid en student dat het HAN-bestuur op alle AI-ontwikkelingen inspeelt?
“Mijn opleiding is al aardig op weg met AI. Dat mag je van ondernemende types ook verwachten. Elders op onze hogeschool hoor ik geregeld dat studenten en medewerkers met vraagtekens zitten. Wat mag nou wel en wat niet als ze AI willen gebruiken?
Toegegeven: dat is ook geen simpele kwestie. Want de dag nadat je een HAN-breed AI-beleid hebt vastgesteld, kun je bijna weer opnieuw beginnen. Het speelveld verandert onder je voeten, nog voordat je een bal hebt weggeschopt.”
Jouw gouden AI-tip voor je medestudenten?
“Doe wat ik doe: maak van AI je favo docent. Maak leren leuker voor jezelf. Ga lekker zitten op school, sla je laptop open en sleep je boek, samenvatting, dia’s en handleidingen in AI. Die legt jou daarna haarfijn uit wat je moet weten. Je leert meer én houdt meer tijd over voor andere leuke dingen. Niet verkeerd, toch?”
Studeer of werk jij bij de HAN en gebruik je daarbij AI-tools? Dan is SAM op zoek naar jou! In de rubriek ‘AI & Ik’ geven we je graag het podium om je ervaringen te delen rond AI (positief of negatief). Ook kun je kwijt hoe jij de kansen en risico’s van AI in het onderwijs ziet. Meedoen? We horen graag van je: sam@han.nl
Alle reacties (0)