Team met HAN’ers wint wedstrijd met app gemaakt in 24 uur
StappenVerteller-app maakt erfgoeddata toegankelijker
In 24 uur maken HAN’ers Vera Lange en Erwin Folmer samen met hun team een app als een tijdreis: de StappenVerteller. Met de app, waarin gebruikers op een archeologische speurtocht door Arnhem gaan, winnen ze de HackaLOD in het Openluchtmuseum.
Hack-marathon
In één dag een functionele app, game of wedstrijd creëren. Dat is het doel van de HackaLOD, een wedstrijd waarin onderzoekers en ontwerpers erfgoeddata toegankelijker maken. Musea en gemeentes hebben namelijk allerlei vondsten en kunstwerken in hun collecties. Dat levert veel interessante data op, maar lang niet alles is toegankelijk of bruikbaar.
Enter de HackaLOD, een hackathon gemaakt om precies dat probleem op te lossen.
Team met leden van de HAN, Kadaster en gemeente Arnhem
HAN’ers Vera Lange en Erwin Folmer maken deel uit van het winnende team, HARNHEM Cool. Een team dat bestaat uit HAN-onderzoekers en collega’s van het Kadaster en de gemeente Arnhem. “Ik doe al heel wat jaartjes mee aan de HackaLOD”, vertelt Erwin Folmer, lector Applied Data Science & AI. Daarnaast werkt hij bij het Kadaster in het data science-team.
“LOD staat voor linked open data, een systeem waarmee je verschillende datamodellen aan elkaar kunt verbinden”, vertelt Folmer (op de hoofdfoto: zittend in het midden). “Het is software die ik een warm hart toedraag.” Daarnaast spreekt het onderwerp erfgoed hem ook aan.
Historisch Excelbestand
De HackaLOD mag met recht een marathon genoemd worden. Vera Lange (op de hoofdfoto: zittend, geheel rechts) legt uit: “De kick-off is om 12 uur ’s middags. Vanaf dat moment heb je officieel 24 uur om aan de app te werken.” Lange, die dit jaar voor het eerst meedoet aan de HackaLOD, is onderzoeker en docent Communication & Multimedia Design. “We kregen een Excelbestand met vondsten uit de gemeente Arnhem uit verschillende tijdperken”, vervolgt ze. “Dat werd de start van onze app. Al die gegevens wilden we toegankelijk en beter bruikbaar maken voor de bewoners van Arnhem.”
Dag en nacht coderen
Een hele dag – en nacht – coderen in het Openluchtmuseum. Heftig, maar Lange weet het slaaptekort te trotseren. Hoe bereid je je als ontwerper voor op zo’n duurloop? “Ik had de taak om het prototype in elkaar te zetten, zodat we de volgende ochtend een goed concept aan het juryteam konden presenteren.” Dit motiveert haar om de hele nacht door te werken: “Ik dacht nog: ik kan nu wel gaan slapen, maar dan kan ik nooit een goede nachtrust hebben. Dan ga ik liever enthousiast door.” Folmer vult lachend aan: “De historische veldbedden van het museum waarop we moesten slapen, waren al motivatie genoeg om de hele nacht door te halen.”

Historische landkaarten koppelen aan bodemvondsten
Hoewel het volledige team voor de HackaLOD nog nooit heeft samengewerkt, weet men de ideeën snel te realiseren. Uit de droge dataset ontstaat uiteindelijk de app StappenVerteller, waarbij data van historische landkaarten en bodemvondsten aan elkaar gekoppeld worden. “Mensen maken een soort tocht door de tijd”, zegt Lange. “Je kiest uit drie objecten die je via een wandeling terug moet brengen naar de ‘oorspronkelijke eigenaar’ van het voorwerp.” Denk aan een blauwwitte voorraadpot van 200 jaar oud die een handelaar verloren heeft.
De speurtocht leidt je door het Arnhem van vroeger en nu. Tegelijkertijd krijg je als speurder door historische kaarten inzicht in hoe de stad er eeuwen geleden uit heeft gezien.
StappenVerteller verder ontwikkelen
Het prototype van de StappenVerteller is eigenlijk bijna klaar voor gebruik, valt ook de jury van de HackaLOD op. Maar het kan nog even duren voordat het grote publiek de app kan downloaden op zijn smartphone. “De gemeente Arnhem kijkt nu naar de manier waarop ze de StappenVerteller verder wil ontwikkelen”, legt Lange uit. Maar de juryprijs heeft team HARNHEM Cool alvast te pakken. En dat historische data toegepast kunnen worden voor futuristische projecten, lijkt door de StappenVerteller zonneklaar.
Lees meer over het project en de HackaLOD op de website van Netwerk Digitaal Erfgoed, de organisator van deze wedstrijd.
Alle reacties (0)