#BookTok: HAN-student Billy (TikTok: @BillyLeest) deelt top 3 favoriete boeken

Wat móet je lezen?

#BookTok: misschien ken je de hashtag van de bookcommunity op TikTok, of heb je de speciale uitstal-tafels in de boekhandels gespot. Jongeren zijn weer massaal aan het lezen geslagen en delen en bespreken hun favoriete boeken op TikTok, onder #BookTok. Billy, HAN-student, zit in deze community (@BillyLeest, 3.8k volgers). Hen geeft je hieronder hun top 3 BookTok-tips.

Tekst en foto’s: BillyLeest

Vraag nooit een boekliefhebber om een top drie, want dan volgt er een urenlange overpeinzing. Van welk boek vind ik dat iedereen hem zou moeten lezen? Ik zou je met liefde mijn hele boekenkast willen lenen. Toch heb ik mijn best gedaan en er een paar pareltjes uitgehaald; ze hebben mijn BookTok-approved stempeltje meer dan verdiend.

A Good Girl’s Guide To Murder.
Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik dol ben op true crime. Het liefst luister ik de hele dag door naar podcasts over moordzaken en vermissingen. Laat A Good Girl’s Guide to Murder daar nou eens perfect bij aansluiten! De dood van Andie Bell heeft Pip nooit helemaal losgelaten: haar lichaam is nooit gevonden en de dader heeft zichzelf van het leven beroofd. Maar Pip vertrouwt de zaak niet en gaat op onderzoek uit. Heeft ze gelijk een onderwerp voor haar profielwerkstuk en haar podcast, een win-winsituatie. Maar hoe dieper Andie in de zaak duikt, hoe dieper ze in de problemen komt. Zo ‘win-win’ blijkt het dus niet… Oh, wat ben ik dol op dit boek. Het fijne is dat het de eerste is van een trilogie, dus mocht je na dit boek nog niet genoeg hebben van Pip, dan kun je heerlijk twee boeken door!

Six of Crows & Crooked Kingdom (duologie) – Leigh Bardugo
Kaz is een crimineel wonderkind. Hij droomt van bergen geld, dus als hij een opdracht krijgt aangeboden waar hij ongelooflijk rijk van kan worden, gaat hij op zoek naar het ultieme team om de missie te volbrengen. Dat ultieme team blijkt een bijeengeraapt zooitje, dat de helft van de tijd drukker is met elkaar het bloed onder de nagels vandaan halen, dan met hun missie. Er volgt een race tegen de klok, want ze zijn niet als enige uit op de gewilde buit. Deze duologie heeft alles wat ik zoek in een boek. Familie vinden in mensen waarbij je dat nooit had verwacht, enemies to lovers (wanneer twee mensen elkaar vreselijk vinden, maar stiekem niets liever willen dan elkaar), fantasy-aspecten, en als een bonus loopt de hoofdpersoon met een stok, maar laat hij zich daardoor niet uit het veld slaan. Het boek bevat een heleboel queer personages, maar op zo’n manier dat niemand er iets om geeft, en het heel normaal gevonden wordt, zoals het hoort.
No Mourners. No Funerals.

The Seven Husbands of Evelyn Hugo, Taylor Jenkins Reid
Er is iets magisch aan beroemdheden. Ze zijn onbereikbaar en alles lijkt ze voor de wind te gaan. Maar ergens weten we allemaal dat het zelfs voor de meest populaire acteurs niet altijd makkelijk is. Evelyn Hugo is een Hollywood-icoon die zeven mannen heeft versleten, maar daar nooit iets over heeft losgelaten. Als gevolg is iedereen verbaasd als onbekend journalist Monique door Evelyn gevraagd wordt voor een tell all interview. Wat heeft Evelyn te zeggen en waarom wil ze dat alleen bij Monique kwijt? Ik heb denk ik zelden zo hard gehuild om een boek dan bij Evelyn Hugo. Jeetje, wat is dit een mooi verhaal. We wandelen door het hele leven – en alle zeven huwelijken- van Evelyn, terwijl we ons een vraag stellen van wie ze nu eigenlijk het meeste hield. Het is een beetje een clickbait-titel, maar het antwoord zal je verbazen…