HAN-student Jesse Dercks in actie (privéfoto)

Alpen-docu ‘Net op tijd’ van HAN-studenten deze week in première in LUX

“Het is beter en mooier geworden dan we voor mogelijk hielden”

Marciano en Jesse, studenten van de lerarenopleiding Aardrijkskunde, maakten een reis door de Alpen om in hun geliefde landschap op zoek te gaan naar gevolgen van klimaatverandering. De documentaire die ze hier opnamen, gaat vrijdag in première in filmhuis LUX Nijmegen.

Studievrienden Marciano Hendriks (26) en Jesse Dercks (25) waren van kinds af aan al gefascineerd door het grootste en hoogste gebergte van Centraal Europa. Door de jaren heen zagen ze de landschappen van de Alpen veranderen. Tijdens de minor Veldwerk en Landschap besloten de HAN-studenten van de Lerarenopleiding Aardrijkskunde voor een studieopdracht hier samen een documentaire over te maken. Jesse heeft met zijn broer namelijk een videoproductiebedrijf en ervaring in het opnemen van natuurfilms.

Persoonlijke missie
Marciano: “Met ‘Net op tijd’ willen we laten zien hoe mooi het landschap is, wat er verandert door het klimaat en wat daar de gevolgen van zijn voor mens en dier. Er wordt veel gepraat over klimaatverandering maar het daadwerkelijk zien van de gevolgen maakt volgens ons meer indruk.” Wat begon als een studieopdracht is overgegaan in een persoonlijke missie. Na een jaar aan voorbereidingen, crowdfunden en tegenslag door coronamaatregelen, konden de studievrienden in de zomer van 2021 eindelijk op pad. Ze vertrokken in een gesponsorde elektrische Volkswagen ID.3, samen met Lars, de broer van Jesse.

HAN-studenten Jesse en Marciano in actie in het Nationaal Park van Zwitserland (privéfoto)

De toekomst van de Alpen
In ‘Net op tijd’ spreekt Marciano wetenschappers, boeren, berggidsen en Nederlanders die in het berggebied wonen. Zo wordt duidelijk welke veranderingen er nu al zichtbaar zijn en wat de toekomst voor hen en de Alpen gaat brengen. Verder komt het leven in de Alpen aan bod: de rust en de schoonheid, van kabbelende bergbeekjes tot kolossale gletsjers en adembenemende vergezichten. “Door coronamaatregelen waren er minder mensen in de natuurgebieden wat voor het filmen van landschappen gunstig was. Het is beter en mooier geworden dan we voor mogelijk hielden. We hebben van het gehele proces veel geleerd en zijn trots op het resultaat.”

Grootste zaal van Lux
Het filmteam heeft voor een officiële première de grootste filmzaal van LUX Nijmegen afgehuurd. Aanstaande vrijdag is het zover. “We willen onze documentaire aan een zo groot mogelijk publiek laten zien. Wie weet kan ‘Net op tijd’ opgenomen worden in de programmering van LUX, en kan het ook gedraaid gaan worden in andere filmhuizen, op filmfestivals als Dutch Mountain Film Festival, op de NPO en door reisorganisaties. Zo zijn we in gesprek met MySwitzerland. Voor ons als beginnend filmmakers is dit het visitekaartje. Maar eerst maar eens genieten van deze bijzondere avond.”

Waar: LUX Nijmegen, Mariënburg 38–39
Datum: vrijdag 25 maart 2022
Tijd: 20.00 uur (aanvang 19.45 uur)

Er is nog een aantal kaarten beschikbaar. Deze kosten €11,50 en zijn verkrijgbaar via de website van LUX of de kassa in Café LUX. De kaartprijs is inclusief één drankje voor de borrel naderhand in restaurant Dock 17. Voor en na het tonen van de documentaire is er een bespreking met de makers en is er ruimte om vragen te stellen.

Eerder verscheen er een artikel op SAM over the making of van ‘Net op tijd’:
HAN-studenten maken documentaire over effect klimaatverandering op de Alpen (Artikel, 02–07–2021)