HAN Pabo Arnhem krijgt eigen studievereniging

“We werden soms een beetje vergeten”

Een eigen studievereniging moet de Arnhemse Pabo beter op de kaart zetten, is het idee. Medio februari wordt de nieuwe studievereniging gelanceerd.

Juup Houthuijzen is derdejaars Pabo-student. Samen met medestudenten Valerie, Nilou en Lonneke is hij kartrekker voor een nieuwe studievereniging, speciaal voor de Pabo in Arnhem. “Eindelijk gaat het gebeuren”, zegt hij. “Alle aandacht gaat vaak naar Nijmegen, soms werd een beetje vergeten dat hier in Arnhem ook een Pabo zit en dat deze studenten ook behoefte hebben aan allerlei activiteiten.”

SV Meesterlijk

De afgelopen jaren bleek een gezamenlijke Pabo-studievereniging voor zowel Arnhem als Nijmegen niet goed te werken. Wouter Duim, docent bij de Academie Educatie en mede-initiatiefnemer van de nieuwe studievereniging zegt daarover: “Studievereniging Meesterlijk is ooit opgericht met het idee beide locaties te bedienen, maar in de praktijk werkt het vooral goed voor Nijmegen. Sterker, we zien dat aankomende studenten kiezen voor Pabo Nijmegen omdat daar een actieve studievereniging is. Dat is jammer voor Arnhem, want een studievereniging is vooral bedoeld om elkaar te ontmoeten en te verbinden, en dat is zeker na corona hard nodig.”

Change agents

Het initiatief voor een eigen studievereniging voor Arnhem komt voort uit een groep change agents ofwel actieve studenten die meedenken over de inhoud en kwaliteit van het onderwijs. Juup is er daar één van. Juup: “De change agents vullen nu het gat van de ontbrekende studievereniging op, maar we krijgen geen structureel budget voor activiteiten, zoals SV Meesterlijk dat wel krijgt. Een eigen studievereniging gaat helpen om Pabo Arnhem beter op de kaart te zetten. En dat niet alleen, ik hoop dat de studievereniging ook gaat zorgen voor verbinding tussen de verschillende jaarlagen. Er is nu nog te veel versnippering.”

Dichtgetimmerd plan

De change agents hebben de afgelopen tijd geïnventariseerd waar de Arnhemse Pabo studenten behoefte aan hebben en welk aanbod er voor kan zorgen dat ze lid worden. Ze gingen langs alle propedeuse-klassen en organiseerden bijeenkomsten. Juup: “We hadden vooraf het idee dat we niet met een dichtgetimmerd plan moesten aankomen, maar vooral ruimte moesten geven om mee te praten over bestuur, werkwijze, de verschillende commissies en communicatie. Dat blijkt anders te liggen. Studenten vragen ons met een voorstel te komen, dat vervolgens nog door hen bijgeschaafd kan worden. Dus dat gaan we doen. Binnenkort komen we met een beleidsplan, en medio februari hopen we te starten.”

Pakkende naam

Wat de naam van de nieuwe studievereniging wordt? Juup: “We hebben al een aantal leuke suggesties gekregen, maar ideeën zijn welkom.” Dus heb je een idee voor een pakkende naam, stuur dan een mail naar Juup.