HAN-studenten bedenken GRŒNNEHAGE: modulaire stadsbank die vergroening en verkoeling biedt

Tegen hittestress, voor biodiversiteit

De meeste openbare bankjes zijn simpel: je kunt erop zitten. Punt. Maar hoe zou het zijn als een bank niet alleen prettig zit, maar ook verkoeling en vergroening biedt? HAN-studenten Vincent van den Heuvel en Chloé Deniz ontwierpen GRŒNNEHAGE: een modulaire, groene (stads)bank. “Eigenlijk gek dat het nog niet bestaat.”

Tekst: Olga Helmigh
Foto’s/beeld: Marcel Krijgsman
/GRŒNNEHAGE

Vincent en Chloé zijn tweedejaarsstudenten aan de HAN-opleiding Commerciële Economie Innovation. In het eerste jaar duiken studenten meteen de praktijk in, door opdrachten voor bestaande bedrijven uit te voeren. Het tweetal, destijds eerstejaars, zit dan nog in een groep van vier studenten. “We kozen voor Knøp, een bedrijf dat een modulair bouwsysteem heeft, en de kans bood om hiervoor een concept te ontwikkelen”, vertelt Vincent. “Wij zijn gaan brainstormen en tekenen en kwamen uiteindelijk met het idee van een groene stadsbank.”

De GRŒNNEHAGE op papier (beeld: Vincent en Chloé)

Oplossing tegen hittestress
Zoals vaker bij goede ideeën, is het concept simpel, maar origineel. Een modulaire bank vol beplanting, die regenwater kan opvangen. Daarmee kan het zichzelf via een druppelaar voeden, maar ook water opslaan. Daardoor biedt de bank niet alleen schaduw, maar ook natuurlijke verkoeling, opname van C02 en afgifte van zuurstof. “Het raakt veel belangrijke, maatschappelijke thema’s”, aldus Chloé. “Denk aan duurzaamheid, een oplossing tegen hittestress tussen het vele beton en asfalt van de stad en het stimuleren van een sociale omgeving.”

Duurzaam concept
De eerste schetsen op papier groeien uit tot een heus bouwontwerp, met steeds meer details. Als het viertal het ontwerp pitcht aan Knøp, zijn ze direct enthousiast. “We waren eigenlijk allemaal verbaasd over hoe zoiets simpels zó tof kan zijn”, vertelt Chloé. “Bovendien is het voor hen mooi dat hun bouwsysteem kan bijdragen aan een duurzaam concept.” Ze geven de bank de naam GRŒNNEHAGE, wat ‘groene tuin’betekent. “Knøp betekent ‘knoop’ in het Noors, verwijzend naar hun systeem, dat elementen aan elkaar koppelt/knoopt. Wij wilden de lijn van de opdrachtgever volgen en ons product eveneens een Noorse, passende naam geven.”

Innovatiefste Student van Nederland
Het project bevalt zo goed, dat Vincent en Chloé besluiten ermee verder te gaan nadat de opdracht is afgerond. Vincent: “De andere twee studenten vonden het prima zo, maar Chloé en ik willen graag door. Vandaar dat we nu een student company zijn.” Tevens zijn ze genomineerd voor ‘De Innovatiefste Student van Nederland 2022’, nadat twee docenten hen tipten. “Je kon maar één naam opgeven, en aangezien Chloé afgelopen zomer in het buitenland verbleef en ik in Nederland was, heb ik me namens ons ingeschreven”, aldus Vincent. “Maar we zijn natuurlijk samen in de running.” Het zou geweldig zijn als ze winnen met GRŒNNEHAGE. “Dat zou een extra boost geven aan zowel het product als aan onze company.”

GRŒNNEHAGE vanaf de zijkant (beeld: Vincent en Chloé)

Startklaar
De volgende stap is het realiseren van het concept, door het daadwerkelijk op te bouwen in ‘urban spaces’. Momenteel is het duo in gesprek met onder meer gemeentes, scholengemeenschappen én de HAN om hen bekend te maken met GRŒNNEHAGE en de vele voordelen die het biedt. “In principe staat alles startklaar om de bank op te bouwen: het modulaire, makkelijk implementeerbare systeem vormt de basis, er is al een overeenkomst met een kwekerij voor de beplanting en de uitvoering wordt uitbesteedt aan een organisatie die werkt met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt”, aldus de twee.

De komende periode is spannend; met de wedstrijd in het verschiet en gesprekken over de daadwerkelijke realisatie van de bank in openbare ruimtes. “Natuurlijk hopen we dat onze bank binnenkort op HAN-campus zal staan”, aldus Vincent en Chloé. “Er is geen betere plek om het prototype te bouwen dan hier op de HAN, waar het idee van GRŒNNEHAGE ontstond.”

Op 13 oktober wordt de winnaar van De innovatiefste Student van Nederland 2022 bekend gemaakt. Klik hier voor alle info over deze spannende wedstrijd!

Marc Langen

Fantastisch initiatief, de praktijk zorgt toch altijd voor de steilste leercurve! Heel veel succes Chloé en Vincent!

likes Reageer

Herman

Check ook eens de Infrawall van IPO Engineering en de recente minor van IPO 'ontwerpen voor een nieuwe wereld' die hierbij aansluiten.

likes Reageer