(illustratie: Mohamed Hasan op Pixabay)

Yada kreeg op LinkedIn te maken met een viespeuk in een zwembroek

“Het gesprek over een stageplek nam ineens een rare wending”

Grensoverschrijdend gedrag komt overal voor, niet alleen bij The Voice of Holland. Dus helaas: óók HAN-studenten krijgen ermee te maken. SAM deed een oproep en een aantal moedige studenten besloot daarop hun verhaal te delen. Deel 2: Yada.

HAN-student Yada (21, niet haar echte naam) deed op LinkedIn een oproep voor een afstudeerstage. “LinkedIn is daar een heel geschikt platform voor”, aldus Yada. “Het is niet zoals op Facebook of Instagram. Het is een professioneel netwerk. Je verwacht dan ook professionaliteit.” Er reageerde een man die werkt bij de Rijksoverheid. “Het gesprek, per chat, liep in eerste instantie normaal. Daarna werd het ineens ongepast.”

Gewoon profiel
In het verhaal noemen we de man van de Rijksoverheid Luuk. “Zijn profiel zag er gewoon uit: passende opleidingen, een indrukwekkende lijst werkervaringen en een huidige baan bij een afdeling van de Rijksoverheid. Ik checkte later op hun officiële website of hij echt bestond en ja: hij werkt er echt.” Yada accepteert zijn toegangsverzoek tot haar netwerk en gaat met hem in gesprek op de chat van LinkedIn.
“In eerste instantie ging het over waar ik precies op zoek naar was in een stage en wat de afdeling van de Rijksoverheid waar Luuk werkt, daarin kan bieden. Hij vroeg op een gegeven moment naar mijn kwaliteiten en sterke punten. Toen ik die deelde, zoals ‘doorzettingsvermogen’, ‘zorgvuldigheid’ en ‘overtuigingskracht’, antwoordde Luuk “dat ik er dus niet alleen goed uitzag, maar ook nog eens een slimme meid ben.”

“Hij vroeg of ik benieuwd was hoe hij eruit zag en stuurde direct daar achteraan een paar foto’s van zichzelf”

Leuke profielfoto
Luuk voegt er aan toe dat hij vindt dat Yada “een heel leuke profielfoto heeft.” Yada gaat er niet op in. “Ik vond dat hoe ik eruit zie er totaal niet toe doet. Dus ik deed net of hij dat niet had gezegd en vroeg verder over de afdeling en wat ze daar precies doen.” Luuk had helaas andere ideeën over welke richting het gesprek op moest. “Hij vroeg of ik benieuwd was hoe hij eruit zag en stuurde direct daar achteraan een paar foto’s van zichzelf. Eentje in zijn zwembroek op het strand en eentje waarop hij in een jacuzzi zat.”

Ongepast
Yada is, begrijpelijk, van haar stuk gebracht. “Ik voelde me ineens zo stom, zo naïef. Maar ook boos. Je verwacht niet dat dit op LinkedIn gebeurt. Het zou sowieso niet moeten gebeuren, natuurlijk, maar al helemaal niet op zo’n professioneel netwerk.” Yada kapt het gesprek af. “Ik stuurde terug: “Dit is heel ongepast, doe maar niet. Het is ook al laat, dus ik ga slapen.” Daarop stuurde hij “Lag ik maar naast je, dan wist ik het wel.”

Dan spoor je niet
Ze lag daarna nog een tijdje wakker. “Aan de ene kant denk je: ach, dit was een enkele idioot, zo’n sneue smeerlap die een poging waagt bij een jonge meid, laat maar. Aan de andere kant besef je: dit is gewoon iemand die bij de Rijksoverheid werkt en op deze manier potentiële stagiaires benadert en hen foto’s stuurt van zichzelf in een zwembroek. Zo van: zij willen iets wat ik kan regelen en ik wil daar wat voor terug. Dan spoor je toch niet?”

“Het heeft misschien wel invloed op mijn carrière, die nog moet beginnen. Wat als ik toch bij de Rijksoverheid kom te werken en ik hem tegenkom?”

Invloed op carrière
Toch vindt Yada het lastig om bij de Rijksoverheid-afdeling in kwestie te melden dat één van hun werknemers dit doet. “Ik heb de screenshots, de bewijzen, die bewaar ik. Maar toch denk ik ook: wat als ik niet word geloofd? Dat ze het wegwuiven of onder het tapijt willen schuiven? Dan kleeft dat aan mijn naam. Dat heeft misschien wel invloed op mijn carrière, die nog moet beginnen. Wat als ik toch bij de Rijksoverheid kom te werken en ze die melding terugvinden in een dossier? Wat als hij ervan op de hoogte komt en wraak neemt?”

Minder vertrouwen
Wat ze wél besluit te doen is het voorval melden bij LinkedIn, als ongepast gedrag. Daar heb ik alleen een automatische mail op gekregen, dat ze mijn melding hebben ontvangen. Wie weet volgt er nog wat, maar ik betwijfel het.” De gebeurtenis heeft ervoor gezorgd dat Yada met minder vertrouwen online gesprekken aangaat. “Ik was altijd al voorzichtig online, vandaar dat ik er zó door verrast werd dat dit me overkwam. Aan de andere kant: je verwacht niet dat juist op LinkedIn het gesprek zo’n rare wending neemt. Zo zie je maar: het hoeft geen dick pic te zijn; ook dit is al grensoverschrijdend gedrag.”

Heb je hier zelf mee te maken gehad of ken je iemand die hiermee te maken heeft gehad en wil je hier met iemand over praten? Je kan terecht bij Slachtofferhulp Nederland via 0900–0101 of bij het Centrum Seksueel Geweld via 0800–0188 en de chat.

Je kunt ook altijd bij ons terecht om je verhaal te delen. Wij springen uiteraard zeer zorgvuldig om met je privacy. Ons uitgangspunt is om bewustwording te creëren, bij te dragen aan het doorbreken van het probleem en het aansporen tot verandering.