Louisa Tumiwa in het I/O-gebouw, tijdens de opnames voor haar campagnevideo

Campagnekoorts: Louisa Tumiwa, no. 15 op de lijst van GroenLinks Nijmegen

(oud-)HAN-studenten doen mee aan Gemeenteraadsverkiezingen (deel 1)

Louisa Tumiwa zit niet per se comfortabel op de oranje poef, daar in het I/O-gebouw van de HAN in Nijmegen. Maar alles voor het plaatje — zo wil het de regisseur van haar campagnevideo. Want achter Louisa is het, gelukkig weer, een komen en gaan van studenten. En juist ook voor hen treedt Louisa namens GroenLinks aan bij de gemeenteraadsverkiezingen in maart.

Op jouw Linkedin-pagina breek je een lans voor “een rechtvaardig en inclusief Nijmegen, waar iedereen welkom is”. Is dit jouw diepste drijfveer om de lokale politiek in te gaan?
“Ja. Om diezelfde reden ben ik in de medezeggenschap van de HAN gestapt. En wie weet voert het me ooit nog eens naar de Haagse politiek. Als dingen niet kloppen, dan wil ik ze kloppend maken — en dat gaat niet vanaf de zijlijn. De politiek is dé plek voor echte verandering.
Dat ik rechtvaardigheid zo belangrijk vind, hangt sterk samen met mijn wortels. Voor mij als indo is de zoektocht naar mijn (culturele) identiteit een lange struggle geweest. Ook vanwege uitsluiting en discriminatie. Toch is het me gelukt om in mezelf, op een verrijkende manier, beide culturen te verenigen. Nu wil ik andere jonge mensen helpen om ook hun plekje te vinden.”

Waarom GroenLinks?
“Telkens als ik door een bos loop, denk ik: wat is het hier mooi, we moeten ervoor zorgen dat iedereen hiervan kan blijven genieten. Bekijk je dan de standpunten van politieke partijen, dan kom je al gauw uit bij GroenLinks. Zeker als je, zoals ik, het belangrijk vindt dat de samenleving sociaal en inclusief is.”

“Ik wil best stevig in discussie met iemand die rechtse ideeën heeft. Om daarna toch gezellig aan de koffie te gaan”

Waarom zou je als student sowieso op GroenLinks moeten stemmen?
“Omdat bij ons studenten het beste af zijn. Dat zeg ik zonder op te scheppen. Mag ik twee voorbeelden geven? We willen de campus toegankelijker maken, bijvoorbeeld via betere fietspaden en busverbindingen. Verder willen we in Nijmegen een groot, gevarieerd kunstaanbod dat voor jongeren boeiend en betaalbaar is. Nu is het nog te veel een elitaire bedoening voor mensen met grijs haar.”

En wat zit er in het vat voor de rest van de stad? Je mag één troef op tafel leggen.
“We hebben slimme plannen om het woningtekort aan te pakken. Wil je de huizenmarkt vlot trekken, dan kom je er niet met alleen nieuwbouw. Dat duurt te lang, mensen willen nu een dak boven hun hoofd. GroenLinks komt daarom met creatieve oplossingen: woongroepen stimuleren, herbestemming. Denk bij dat laatste aan het omtoveren van leegstaande kantoor-, kerk- of fabrieksgebouwen tot sfeervolle, bijzondere woningen.”

We leven in tijden van bubbels en polarisatie. Zijn er partijen of politici die jij op voorhand uitsluit?
“De sfeer in de Nijmeegse politiek is tot nu toe gelukkig best goed. Meestal komen ze samen snel tot besluiten. Mijn standpunt is verder altijd: hard op de inhoud, zacht op de persoon. Ik wil best stevig in discussie met iemand die rechtse ideeën heeft. Om daarna toch gezellig aan de koffie te gaan. Waarom ook niet? Ik ben voor inclusie, hè.”

Louisa Tumiwa: “Hoog tijd dat jongeren vertegenwoordigd worden in de politiek!”

No party is perfect. Kijkend naar de optredens van GroenLinks in de Tweede Kamer, wat valt je dan wel eens tegen?
“Op de landelijke lijst staan veel idealisten. Niks mis met idealen, natuurlijk. Maar ik mis wel eens de slagvaardigheid. Ze zouden nog wat kunnen leren van GroenLinks Nijmegen. We krijgen hier veel voor elkaar, ook door de samenwerking met andere partijen actief op te zoeken. Bijvoorbeeld bij het aanleggen van een netwerk van snelfietsroutes. We zijn echte doeners. Doeners met idealen. Die opgestroopte mouwen en uitgestoken hand naar andere partijen, dat zou ze in Den Haag niet misstaan.”

Dat klinkt alsof Jesse Klavers opvolger al warmloopt.
(Lachend:) “Ik sluit niet uit dat ik ooit in de landelijk politiek ga. Zoals Lisa Westerveld, die in 2017 van de Nijmeegse gemeenteraad overstapte naar de GroenLinks-fractie in Den Haag — over doeners gesproken, heel inspirerend. Maar misschien sla ik wel een totaal andere weg in. Eerst maar eens veel dingen gedaan krijgen voor Nijmegen!”

Wat trekken jullie in de campagne uit de kast om jongeren in het stemhokje te krijgen?
“Op de HAN-campus in Nijmegen zijn binnenkort twee politieke debatten, waar ik aan mee zal doen. Daarover volgt snel meer informatie. We steken veel energie in een online-campagne om juist jongeren te bereiken. En we bellen aan bij studenten. Om te horen wat zij belangrijk vinden. Hoog tijd dat jongeren vertegenwoordigd worden in de politiek, van mbo- tot hbo- en wo-studenten, en alle andere jongeren. Daar schort het echt aan!”

Stap maar op de zeepkist: waarom moeten jongeren straks absoluut gaan stemmen?
“Stemmen is een recht. Ook al denken jongeren vaak dat hun stem er niet toe doet, dat is wél zo. Dus laat van je horen. Ga naar de stembus op 14, 15 of 16 maart!”

Louisa Tumiwa is student van de master Social Work, lid van het Dagelijks Bestuur Centrale Medezeggenschapsraad, lid van de Academieraad Mens & Maatschappij en lid van het SAM Studentenpanel.

Nieuwsgierig naar de plannen van GroenLinks Nijmegen? Lees hun verkiezingsprogramma 2022–2026