De Ondernemer: Fantastea

“Gaandeweg leer je, met vallen en weer opstaan”

Moniek van Esch (24) studeerde afgelopen maand af aan de HAN opleiding Food & Business. Ze begon tijdens haar studie met Fantastea, een webshop voor luxe theemelanges.

“Ik volgde de minor Retail & Winkel Management en kreeg de opdracht een webshop op te zetten. Andere studenten deden iets met fashion maar als Food & Business-student wilde ik iets met voeding doen,” vertelt Moniek. Het werd een webshop voor luxe losse thee. “Ik ben zelf een fervent theedrinker, ik drink nauwelijks iets anders. Daarnaast was het als beginnend ondernemer ook een praktische overweging: met kruiden en thee heb je geen gedoe met de houdbaarheidsdatum. Het mag jaren bewaard worden.”
 
Vaak genept met verpakte thee
Gezien verpakte thee in grote verscheidenheid in de supermarkt ligt, koos de HAN-student voor het verkopen van losse thee. Moniek: “Met verpakte thee wordt de consument bovendien vaak genept: groene thee bestaat vaak uit afval van groene theeblaadjes, op smaak gebracht met aroma. Bij groene thee met weinig blad wordt ook wel eens kleurstof toegevoegd. Ik wilde theemelanges verkopen met veel ingrediënten die je daadwerkelijk kunt zien.”

Samples en potten
Moniek haar thee is afkomstig van verschillende Nederlandse (ISO- geregistreerde) leveranciers. Op fantastea.nl worden ongeveer 23 luxe melanges verkocht. Van Orange Infusion tot Cha Cha Chai en Lovely Mate. De populairste smaken zijn ‘Selfcare’ (o.a. vlierbessen, kardemom en gember) en ‘Made in Heaven’ (o.a. moringablad, granaatappel en rode bessen). Ook de detox-theeën doen het goed. Een sample van 25 gram kost 2,85, een zakje van 75 gram 7,95 en een pot met 100 gram 12,50 euro. In de webshop kun je tevens terecht voor cadeaupakketten, matzwarte theeblikken, labels en infusers. 
 
Klantreviews
Naast productontwikkeling en de commerciële kant leerde Moniek tijdens haar opleiding onder meer werken met Adobe, WordPress en het toepassen van betaalsystemen als Mollie. “Je doet basiskennis op en gaandeweg leer je, met vallen en weer opstaan. De website die ik indertijd bouwde heb ik later helemaal omgegooid. Ik moest bijvoorbeeld een blog schrijven maar ik wil helemaal niet bloggen over thee. Ook heb ik de mogelijkheid toegevoegd om reviews te laten plaatsen. Klanten die ingelogd zijn, kunnen na aankoop het betreffende product waarderen. Meestal zijn de reviews goed, soms niet, dat hoort erbij. Ik vind transparantie belangrijk.”
 
Verzadigde markt
Het moeilijkste aan het runnen van haar eigen bedrijf, vindt Moniek het vergroten van de naamsbekendheid. “Verrassende content maken is tijdrovend. Op Instagram zijn er veel andere aanbieders. De markt is behoorlijk verzadigd, het is een uitdaging om uniek en onderscheidend te zijn. Wat ik anders doe ten opzichte van mijn concurrenten is het aanbieden van navulverpakkingen. Ik ben ook iets goedkoper.” Ze kan nog niet van Fantastea leven, maar het is naar eigen zeggen een leuke bijverdienste.

Zelf melanges samenstellen
Het komende jaar wil de onderneemster onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om zelf melanges samen te stellen met thee uit Azië. Daarnaast start ze komende week als commercieel inkoop assistent bij een groothandel. Een tip voor andere ondernemers in de dop? “Doe marktonderzoek en bedenk vooraf tot in detail hoe je jouw product of dienst wilt positioneren. Wat is jouw toegevoegde waarde, waarom moeten klanten bij jou zijn? Verder vind ik het belangrijk goed overzicht te houden van de financiën. Investeer alleen wat je kunt missen. In het begin draai je verlies, maar de aanhouder wint.”

Alle reacties (0)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *