De Ondernemer: Het Nijmeegs Lopertje

“Laat je niet weerhouden door perfectionisme. Als het goed voelt, mag het er zijn”

Van petjes, sleutelhangers en onderzetters tot Vierdaagse cadeaupakketten. Oud-HAN-student Marloes van der Kemp werkt als personal coach en verkoopt sinds zeven jaar Nijmeegse souvenirs.

Marloes van der Kemp (44) haalde in 1999 haar PABO-diploma aan de HAN en deed een vervolgstudie Pedagogiek aan de Hogeschool Rotterdam. Ze werkte na deze opleiding vijftien jaar als lerares in het basisonderwijs. “Het is in de huidige situatie nauwelijks voor te stellen maar in 2014 was er een enorme krimp in het onderwijs. Ik raakte mijn baan kwijt en er was in die sector niet veel werk meer. Ik werkte tijdelijk als invalkracht en één dag in de week op een mbo. Het was slikken want voor de klas staan was mijn passie maar het opende ook weer nieuwe deuren. Hoewel ik dacht dat ondernemen niets voor mij was, keek ik uit naar meer vrijheid en ‘iets van mezelf’.”

Loopstad
“Ik ging indertijd vaak een weekend weg en shopte dan lokale producten. De Bossche bol, Deventer koek of Haagse hopjes bijvoorbeeld. Ik miste zo’n souvenir met herkenbaar ontwerp in Nijmegen waar je trots op kon zijn, zo ontstond het idee. Van oudsher is Nijmegen een echte loopstad: van de Zevenheuvelenloop, de Bruggenloop, de Eiland Run en Kalorama Wandeltocht tot ’s werelds grootste wandelevenement, de Vierdaagse. Samen wandelen verbindt en we leven in een prachtige regio om te recreëren, met bossen, strandjes, uiterwaarden en rivieren. Daar wilde ik iets mee doen.”

Nijmeegs toerisme
Marloes deed aanvankelijk onderzoek naar het toerisme in Nijmegen. “Er komen veel dagjesmensen uit Duitsland en België maar dit is een klein percentage. Alleen tijdens de Vierdaagse is Nijmegen booming dus besloot ik me daarop te focussen.” Ze zette haar ideeën van het Nijmeegse Lopertje op papier en bracht dit naar een ontwerper. Marloes haar eerste souvenir werd een bewaarblik met drop in de vorm van het wandelende jongetje, met als praktische overweging de langere houdbaarheidsdatum.

Foto: Chiel Eijt

Dertig verkooppunten
“In eerste instantie wilde geen producent met me in zee. Het schrok me af dat ik tonnen drop af moest nemen maar mijn idee moest en zou lukken dus ben ik veel rond gaan bellen.” Uiteindelijk vond ze een producent die bereid was een kleinere hoeveelheid te produceren: zo’n zes ton drop wat neer kwam op acht pallets. “In de beginperiode is het als ondernemer lastig inschatten hoeveel je nodig hebt. Het Nijmeegs Lopertje werd in de aanloop van de Vierdaagse gelukkig echt omarmd. Na een radio-optreden had ik ineens dertig verkooppunten in Nijmegen.”

Grondstoffentekort
De onderneemster kreeg de smaak te pakken en voegde verschillende souvenirs aan het assortiment toe, waaronder ansichtkaarten, badges, boeken met de Vierdaagse als thema en (NEC) onderzetters. Op nijmeegslopertje.nl zijn tevens Nijmeegse cadeaupakketten te koop met mokken met de Waalbrug of bijvoorbeeld Mariken van Nimwegen erop. In verband met grondstoffentekorten door de oorlog in Oekraïne gaat drop voorlopig uit het assortiment. “Prijzen van bijvoorbeeld suiker en zoethout stijgen en kleine afnemers moeten achteraan aansluiten in de rij.”

Coronacrisis

Als ondernemer moet je altijd anticiperen op onvoorziene zaken, vervolgt ze. Tijdens de coronapandemie zag Marloes haar inkomsten verdampen toen de Vierdaagse werd geannuleerd en winkels voorzichtiger afnamen. “Het lijkt erop dat de Vierdaagse dit jaar doorgaat maar door de onzekerheid over nieuwe covid-varianten ben ik terughoudend. De vraag is ook hoe de markt zich gaat ontwikkelen en wat dit met de schaarste en inkoopprijzen doet. Ik moet een bepaalde prijs hanteren, anders is het niet rendabel.”

Coaching
In de tussentijd is ze op zoek gegaan naar ander werk voor erbij voor een volwaardig inkomen. “Ik stond weer een dag voor de klas, werkte tijdelijk als trainer voor de GGD om callcentermedewerkers op te leiden en verzorg nu een coachingstraject: ‘Vanuit de overlevingsstand naar bewust leven’. Recentelijk gaf Marloes ook een masterclass aan Food & Business-studenten over productontwikkeling. “Ik vertelde de HAN-studenten over wetgeving, marktontwikkelingen, het productieproces, inkoopprijzen en over afwegingen die ik maakte waar het gaat om grondstoffen, verpakkingen en het milieu. Je bent als ondernemer niet alleen bedenker en inkoper maar ook verkoper en marketeer. Je moet netwerken en de hort op met je product.”

Investeren met eigen geld
Wat de toekomst voor het Nijmeegs Lopertje brengt? “De tijd zal het uitwijzen. Ik heb nog volop ideeën om verder uit te breiden, samenwerkingen aan te gaan en ik sta voor alles open.” De Nijmeegse geeft nog een laatste tip voor studentondernemers in de dop: “Laat je niet weerhouden door perfectionisme. Natuurlijk moet je stappen onderbouwen maar als het goed voelt, dan mag het er zijn. Als je tonnen moet lenen dan is het een ander verhaal, maar als je kunt beginnen met een goed plan en beperkte middelen met eigen geld, ga er dan voor. Zet elke maand wat opzij zodat je kapitaal hebt om te investeren. Als ik íets geleerd heb dan is het dat je altijd een ander pad mag bewandelen. Je hoeft niet op een gedwongen pad te blijven lopen. Het is jouw leven!”

Dory Leenders-Pansier

Een mooi interview, Marloes! Je bent een voorbeeld voor veel ondernemers om niet bij de pakken neer te gaan zitten, maar aanpakken die handel! En waar een deur gesloten wordt ( of op een kiertje staat) gaat een andere deur open. Veel suc6! Dory

Bernadette

Geweldig. Volg je hart. En heb een beetje lef.

Gaby van Caulil

Mooie naam wel: Nijmeegs lopertje.