John Geluk met een van de vele bieren die My Dear Beer aanbiedt

De Ondernemer: My Dear Beer

“Ik had eigenlijk geen idee waar ik aan begon, het was een sprong in het diepe”

Een krachtige tripel Gajes, een 0% IPA van Oersoep of een kruidige Witte Kerst van Jopen. Met een bierabonnement van My Dear Beer krijg je maandelijks bijzondere speciaalbieren thuisbezorgd. We spreken oud-HAN-student en mede-eigenaar John Geluk.

Ze kenden elkaar van de christelijke studentenvereniging De Navigators met de slogan ‘Bier en Bijbel’. “Lennard studeerde Bedrijfskunde aan de RU en had het vaak over een eigen bedrijf. Hij richtte My Dear Beer in 2019 op maar woonde daarna een tijdje in Spanje,” vertelt John Geluk (25). Zelf sloot de oud-HAN-student anderhalf jaar later bij het bedrijf aan. “Ik had eigenlijk geen idee waar ik aan begon, het was een sprong in het diepe. Het bleek heel gaaf, uitdagend en leerzaam om samen een bedrijf te runnen.”

Studiekeuze
John studeerde Civiele Techniek (CT) aan de HAN in Arnhem en vervolgens Bedrijfskunde aan de RU, met als specialisatie bedrijfseconomie. “Mijn eerste studiekeuze was beïnvloed door het feit dat mijn vader en twee van mijn broers ook in de civiele techniek zitten. Ik vind het nog steeds een boeiend vak maar ben blij dat ik er door stages achter kwam dat management mij meer ligt.” Momenteel volgt John de master Strategic Management aan de RU en werkt hij parttime voor My Dear Beer.

Professionaliseringsslag
Binnen het bedrijf houdt John zich bezig met procesoptimalisatie, financiën, boekhouding en begrotingen, en richt Lennard zich meer op de commercie. “Lennard heeft de creatieve ideeën en ik kijk of het haalbaar is, we zijn in die zin complementair aan elkaar. Samen hebben we een grote professionaliseringsslag kunnen maken. De webshop is vernieuwd, samenwerkingen geïntensiveerd en de verkoop is flink gestegen. We leveren voornamelijk op maat gemaakte bierpakketten aan lokale partners, maar ook aan organisaties als ING, ProRail en meerdere universiteiten in het land. Daarnaast weten steeds meer consumenten ons te vinden. Door de coronamaatregelen worden er meer borrels thuis georganiseerd. Ook doen speciale gelegenheden als kerst en Vaderdag het goed.”

“Het mooie aan het runnen van een eigen bedrijf is dat alle waarde die je creëert, jouw eigendom is”

Biersommelier en quizmaster
Naast themapakketten en speciaalbier-abonnementen voor 3 tot 6 maanden of zelfs 2 jaar, kun je bij My Dear Beer terecht voor bierproeverijen. “Klanten kunnen smaakvoorkeuren opgeven, zoals ‘blond en krachtig’ of ‘donker en rijk’. We werken samen met Bierbewustzijn.nl en bieden de mogelijkheid om meer uitleg te krijgen van biersommelier Ivo Thijssen. Ook kan er bij ieder pakket een quiz afgenomen worden van quizmaster Pascal Ninaber. We onderscheiden ons van de supermarkt en slijterij door niet alleen een product aan te bieden, maar ook een service. We bezorgen aan huis en onze variëteit in bieren is vele malen groter.”

Sociale werkplaats
John en Lennard werken vanuit een kantoor dat ze huren bij StartUp Nijmegen. Pakketten worden ingepakt op een sociale werkplaats van Stichting De Driestroom, en bezorgd door fietskoeriers om de CO2-uitstoot laag te houden. “Maatschappelijke betrokkenheid vinden we belangrijk. We bieden ook leermogelijkheden aan. Zo voeren HAN- en RU-studenten momenteel onderzoek uit naar onze doelgroep, concurrentie en naar verbeterpunten wat betreft de marketing.”

Veel over jezelf leren
“Het mooie aan het runnen van een eigen bedrijf is dat alle waarde die je creëert, jouw eigendom is. Dat is een leuke en sterk motiverende factor. Door My Dear Beer heb ik veel over mezelf geleerd. Door te ondernemen ontdek je of je goed kunt samenwerken en wat je kwaliteiten en valkuilen zijn. 
Ook valt er op zakelijk vlak ontzettend veel te leren. Begin vooral met ondernemen als je daar interesse in hebt. Het risico? Dat je jezelf er gemakkelijk in kunt verliezen!”

Alle reacties (0)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *