HAN-student Floor bij een van haar bijbanen

Zo kom ik rond (deel 1)

“Door mijn studieschuld denk ik niet dat ik straks een huis kan kopen”

In het kader van de SAM geldspecial vragen we HAN-studenten het hemd van het lijf over inkomsten, uitgaven, spaardoelen en nog meer geldzaken.

Floor Kerkhof (21), derdejaars Leraar Aardrijkskunde

Hoe kom je aan geld?
“Ik heb twee bijbanen. Als klassenstudent vang ik klassen op van docenten die uitvallen op scholen in de regio. Daarnaast werk ik als begeleider op de Escape Boot Nijmegen. Als klassenstudent verdien ik 13,50 euro per uur en op de boot 10 euro per uur. Dat is helemaal niet verkeerd. Het aantal uren dat ik werk, is wisselend, maar gemiddeld verdien ik 600 euro per maand. Daarnaast leen ik maximaal bij DUO, 850 euro. Dat heb ik nodig om mijn collegegeld te kunnen betalen.”

Weet jij precies wat je inkomsten en uitgaven zijn?
“Nee, maar ik zorg er wel voor dat ik 500 euro meer verdien dan dat ik uitgeef en ik kijk regelmatig op de app van de Rabobank voor het maandoverzicht.”

Geef je jouw geld bewust uit?
“Ja, ik heb een vast bedrag per maand (zo’n 150 euro) dat ik uit mag geven aan ongein. Stappen, lunchen, de leuke dingen. Wat betreft de boodschappen ben ik een echte koopjesjager. Ik houd folders in de gaten. Voor een goede deal voor wasmiddel verander ik gerust van supermarkt.”

Wat zijn je grootste kostenposten?
“Collegegeld en de huur. Ik betaal maandelijks 420 euro voor mijn kamer. Het is een leuke kamer op een mooie locatie maar het is een flink bedrag voor 15 vierkante meter. In Nijmegen is het een acceptabele prijs maar ik vind het eigenlijk teveel. Voor boodschappen ben ik de ene maand 250 euro kwijt en een andere maand maar 20 euro omdat we in ons studentenhuis rouleren met koken. Hoeveel ik betaal voor mijn zorgverzekering weet ik niet precies, zo min mogelijk in ieder geval. Voor kleding en telefoonkosten geldt hetzelfde, dat vind ik zonde van mijn geld. Tijdens een stapavond ben ik 50 euro kwijt, maar dat doe ik maar één keer per week. En verder tikken spontane acties zoals een weekend naar Parijs aan.”

Wat is je duurste uitgave ooit?
“Collegegeld, dat betaal ik in één keer omdat dit op lange termijn goedkoper is. En verder maakte ik onlangs een spontaan reisje naar New York, waar een vriendin woont. Ik boekte een maand van tevoren en verbleef 1,5 week in een hotel. Ik heb er bijna 1000 euro aan uitgegeven.”

“Sommige huisgenoten krijgen werkelijk álles door hun ouders betaald, maar zo makkelijk is het niet voor iedereen”

Waarvoor spaar je?
“Volgend jaar wil ik in Nepal de minor ‘Onderwijs in internationaal perspectief’ gaan volgen. Ik werk nu extra zodat ik in dat halve jaar waarin ik geen geld verdien toch een goed leven kan leiden. Ik wil niet terugkomen met nul euro op mijn bankrekening.”

HAN-student Floor aan het werk op de Escape Boot

Hoe denk je over geld lenen?
“Ik baal ervan dat het nodig is, ik heb helaas geen andere keus. Mijn moeder is overleden dus mijn vader zorgt voor mij en mijn twee broers met één inkomen. Veel te spenderen is er niet. Door de lening kan ik mijn collegegeld en boeken betalen. Sommige huisgenoten krijgen werkelijk álles door hun ouders betaald, maar zo makkelijk is het niet voor iedereen.”

Maak je je zorgen over je studieschuld?
“Ik maak me wel zorgen, ja. Ik kijk liever niet op DUO want het deprimeert me. Ik heb het niet precies uitgerekend maar ik denk dat het totaal straks op 50.000 euro studieschuld uitkomt. Ik heb er vertrouwen in dat ik het kan afbetalen maar ik geloof niet dat ik een huis kan kopen. Ik weet niet hoeveel invloed de schuld verder gaat hebben op mijn toekomst.”

Wat is jouw credo als het om geld gaat?
“Geef niet uit wat je niet hebt en zorg ervoor dat je meer binnenkrijgt dan nodig voor onvoorziene uitgaven, zoals een kapotte telefoon. Je moet altijd wat achter de hand hebben.”