HAN-student Isabella woont samen met haar moeder in Wijchen

Zo kom ik rond (deel 2)

“Ik denk vijf keer na voordat ik iets koop en zoek altijd de goedkoopste optie”

HAN-student Isabella deed in 2020 samen met haar moeder mee aan het tv-programma ‘Waar doen ze het van?’. In het kader van de SAM geldspecial vragen we haar dit keer het hemd van het lijf over inkomsten, uitgaven, spaardoelen en nog meer geldzaken.

Wie: Isabella (21), derdejaars HBO Rechten

Hoe kom je aan geld?
“Ik leen van DUO. Voorheen het maximale, zo’n 1000 euro per maand, en nu 500 euro. Ik krijg namelijk een behoorlijke stagevergoeding van 750 euro per maand. Ik loop fulltime stage bij een rechtsbijstandsverzekeraar op de afdeling letselschade. Daarnaast heb ik een bijbaan bij sportschool Basic Fit. Ik ben gastvrouw en maak schoon, ik verdien hier 11 euro per uur.”

Weet jij precies wat je inkomsten en uitgaven zijn?
“Ik houd het niet exact bij maar ik kijk wel wekelijks naar het maandoverzicht van de ING. Eigenlijk vooral om te weten of ik iets leuks kan doen of nieuwe schoenen kan kopen bijvoorbeeld.”

Geef je jouw geld bewust uit?
“Ja, ik denk wel vijf keer na voordat ik iets koop en ik zoek voortdurend de goedkoopste optie. Ik ben niet per se zuinig maar ik stel mezelf wel altijd de vraag of ik het echt nodig heb. Mijn moeder en ik leefden vroeger door omstandigheden in armoede. Ik weet wat het betekent om geen geld te hebben en ik wil dat nooit meer. Door onze deelname aan het tv-programma Waar doen ze het van? praten we thuis opener over onze financiële situatie. Mijn moeder heeft nog altijd contact met die budgetcoach. Het is belangrijk voor ons om onze geldzaken op orde te hebben.”

“Niet alles wordt vergoed, maar op gezondheid bespaar je niet, vind ik”

Wat zijn je grootste kostenposten?
“Mijn zorgverzekering is heel prijzig (150 euro), dat is helaas nodig. Ik heb een been dat iets korter is dan de andere, wat soms klachten veroorzaakt. Ik ontvang zorgtoeslag maar niet alles wordt vergoed, zoals behandelingen bij de osteopaat. Maar op gezondheid bespaar je niet, vind ik. Verder betaal ik geen huur omdat ik bij mijn moeder woon. Ik betaal haar maandelijks 50 euro of ik doe een keer boodschappen, haal kattenvoer of ik tank. Mijn eten betaal ik veelal zelf. Mijn vriend en ik gaan wekelijks uit eten of we laten eten bezorgen (zo’n 50 euro). Mijn telefoonabonnement kost 50 euro en voor streamingdiensten (Spotify, NLziet etc.) betaal ik ook 50 euro.”

Wat is je duurste uitgave ooit?
“Mijn rijbewijs. Voor een pakket van 30 lessen, het praktijkexamen en gratis theorielessen betaalde ik 1800 euro. Ik had extra lessen nodig, dat tikte flink aan. Met pasfoto’s en een gezondheidsverklaring kwam het totaal op 2500 euro. Voor mij een ontzettend groot bedrag maar het is een investering voor de rest van mijn leven.”

Waar spaar je momenteel voor?
“Ik zet elke maand 100 tot 150 euro apart want dat kan ik missen. Dit keer is het voor vakantie. Komende zomer ga ik met mijn vriend en vrienden naar Kreta. Het vliegticket was 250 euro en we verblijven gratis in het huis van een vriend. Ik schat in dat ik 200 euro per week uitgeef.”

“Ik kwam in aanmerking voor een prestatiebeurs omdat ik een ouder heb met een laag inkomen, en mijn vader uit beeld is”

Hoe denk je over geld lenen?
“Geld lenen vind ik naar, het geeft me veel stress. Ik vind dat de overheid studenten niet moet laten lenen. Het geld dat ik van DUO ontvang, is gelukkig gedeeltelijk een prestatiebeurs. Ik kwam hiervoor in aanmerking omdat ik een ouder heb met een laag inkomen en mijn vader uit beeld is. Van de 500 euro wordt ongeveer 400 euro kwijtgescholden, dus technisch gezien leen ik 100 euro per maand — mits ik mijn opleiding binnen tien jaar afrond. Ik ben van plan het maandbedrag te verlagen omdat ik mijn rijbewijs nu binnen heb.”

Maak je je zorgen over je studieschuld?
“Ik denk dat ik er meer stress van krijg wanneer ik me overwerk, dan dat ik van DUO leen. Ik wil na deze opleiding nog een universitaire master doen en verwacht dat ik een schuld opbouw van 40.000 tot 50.000 euro waarvan ongeveer de helft wordt kwijtgescholden. Ik vertrouw erop dat ik met mijn HBO Rechten-opleiding een goede baan krijg waarmee ik het straks kan afbetalen. Sommige studenten moeten later bedragen aflossen van 70.000 tot 80.000, daar zou ik het wel benauwd van krijgen.”

Wat is jouw motto als het over geld gaat?
“Mijn moeder zegt altijd: ‘je kunt altijd nog wc’s poetsen. Dan verdien je daar maar geld mee’. In andere woorden: je kunt altijd werken. Bovendien heb ik een hele goede studie gekozen die ook echt bij me past, dus het komt wel goed met mij.”

Meer lezen?

We interviewden Isabella in 2020 over haar deelname aan het populaire tv-programma ‘Waar doen ze het van?’. Lees het artikel hier.

Isabella is de tweede kandidaat in deze serie over geld, het vorige interview met Leraar Aardrijkskunde student Floor vind je hier: Zo kom ik rond (1) — “Door mijn studieschuld denk ik niet dat ik straks een huis kan kopen”