Zo kom ik rond (deel 3)

“Ik heb mazzel dat ik geen huur, boodschappen en streamingdiensten hoef te betalen”

In het kader van de SAM geldspecial vragen we HAN-studenten het hemd van het lijf over inkomsten, uitgaven, spaardoelen en nog meer geldzaken. Dit keer aan het woord: ICT-student Rowan.

Wie: Rowan de Both (21), derdejaars ICT student

Hoe kom je aan geld?
“In het weekend werk ik bij de Coop, ik verdien 12,64 euro netto. Maandelijks komt dit gemiddeld neer op 500 á 600 euro. Verder ontvang ik een prestatiebeurs van DUO (174,96 euro) wat wordt aangevuld met een studiepot van mijn ouders en opa en oma.”

Weet jij precies wat je inkomsten en uitgaven zijn?
“Van alle inkomsten ontvang ik een notificatie op mijn telefoon zodat ik ongeveer weet wanneer ik wat kan uitgeven. Wat er maandelijks precies uitgaat, dat weet ik niet. Ik sta in ieder geval nooit rood, dat heb ik uitgeschakeld.”

“Maandelijks geef ik gemiddeld 200 á 300 euro uit aan uitgaan en etentjes”

Geef je jouw geld bewust uit?
“Ja. Ik ben me er zeer bewust van hoeveel uur ik ergens voor moet werken. Voor ik iets koop, vraag ik me af: is dit het waard?”

Wat zijn je grootste kostenposten?
“Ik woon bij mijn ouders, wat natuurlijk erg scheelt in de kosten die uitwonende studenten maken. Mijn geld gaat daardoor vooral naar leuke dingen: stappen, etentjes, lunch en koffie met vrienden. Maandelijks geef ik daar gemiddeld 200 á 300 euro aan uit. Dat is veel maar dat vind ik niet erg. Ik werk ervoor en vind het belangrijker dan bijvoorbeeld het kopen van nieuwe kleding.”

“Mijn iPhone kostte 1160 euro. Veel geld, maar ik studeer niet voor niks ICT”

Wat is je duurste uitgave ooit?
“Een nieuwe iPhone XR. Deze kostte 1160 euro waar 200 euro vanaf ging voor het inruilen van een oud toestel. Veel geld, maar ik studeer niet voor niks ICT. Dit soort dingen vind ik mooi. Ik heb er die maand extra uren voor gewerkt.”

Waar bespaar je op?
“Ik heb ontzettend veel mazzel dat ik dankzij mijn ouders geen huur, boodschappen en streamingdiensten hoef te betalen. Schoenen en kleding koop ik in de aanbieding of bijvoorbeeld bij de Primark. Zolang het er goed uitziet, draag ik het jaren. Verder neem ik gesmeerde boterhammen mee naar school, de broodjes in de kantine vind ik veel te duur. Voor die prijs koop je het beleg en een hele zak brood.”

Waar spaar je momenteel voor?
“Tijdens de lockdowns heb ik veel kunnen sparen maar ik heb geen specifiek spaardoel. Ik vind het fijn om geld achter de hand te hebben voor wanneer ik bijvoorbeeld op vakantie ga met mijn vriendin of mijn telefoon moet vervangen.”

Wat is jouw motto als het over geld gaat?
“Geef niet uit wat je niet hebt. In mijn opvoeding heb ik meegekregen dat je leuke dingen kunt doen als je er maar voor spaart. Als ICT’er krijg ik straks waarschijnlijk een goed salaris maar ik reken mezelf nog niet rijk.”