Zo kom ik rond (deel 4)

“Het leven is te kort om op je geld te gaan zitten”

In het kader van de SAM geldspecial vragen we HAN-studenten het hemd van het lijf over geldzaken. De laatste student van deze reeks is Hossein.

Hossein Hadi (25), derdejaars Bouwkunde

Hoe kom je aan geld?
“Ik moet mijn huur en studie zelf betalen dus ik leen maximaal bij DUO. Ik ontvang maandelijks 960,36 euro waarvan 385 euro een prestatiebeurs is. Met mijn bijbaan als bezorger bij SushiPoint verdien ik 11 euro per uur. Per maand komt dit neer op ongeveer 200 euro. Verder krijg ik soms zakgeld van mijn ouders. Soms wordt me 10 of 50 euro toegestopt of vragen ze wat ik nodig heb. Ik wil het liefst zo min mogelijk van ze ontvangen zodat ze het geld zelf kunnen besteden.”

Weet jij precies wat je inkomsten en uitgaven zijn?
“Daar heb ik eerlijk gezegd geen goed beeld van. Ik heb één keer meegemaakt dat ik rood stond na een vakantie en een duur feest. Toen moest ik het een paar dagen uitzingen met maar tien euro. Die week at ik veel noedels, Libanees brood, yoghurt en rijst. Dat was niet fijn, dus ik houd mijn bankrekening nu beter in de gaten. Verder sta ik eigenlijk nooit rood.”

“Als ik twee keer achter elkaar eten bestel, dan is het weer even mooi geweest”

Geef je jouw geld bewust uit?
“Ik werk maar een beperkt aantal uur en wil geen geld aan mijn ouders vragen dus ik koop geen onnodige dingen. En als ik twee keer achter elkaar eten bestel dan is het weer even mooi geweest. Voor dat geld koop je bij de supermarkt eten voor meerdere dagen. Hetzelfde geldt voor uitgaan. Op een gewone stapavond geef ik 20 á 30 euro uit. Op een speciale avond, bijvoorbeeld tijdens de intro of op een kerstgala, zo’n 50 á 100 euro.”

Wat zijn je grootste kostenposten?
[*Hossein kijkt even op zijn rekening] “Voor mijn opleiding betaal ik 108,40 euro per maand en de huur van mijn kamer kost me 350 euro per maand. Voor een ruimte van 15m2 vind ik dat prijzig. Mijn zorgverzekering kost 137 euro maar ik krijg 111 euro zorgtoeslag. Verder betaal ik 26 euro voor mijn telefoonabonnement en zo’n 60 euro voor de sportschool en streamingdiensten.”

Wat is je duurste uitgave ooit?
“Ik was afgelopen jaar voorzitter van studentenvereniging SV Trifonius en heb ter afsluiting van het bestuursjaar de bestuursleden getrakteerd op een zevengangen diner met wijnarrangement bij De Steenen Tafel in Arnhem. Ik betaalde 914 euro inclusief fooi. Ik vond dat iedereen zo zijn best had gedaan in coronatijd. Mijn vader en opa leerden mij dat je goed voor collega’s en medewerkers moet zorgen. Misschien was het financieel gezien niet verstandig maar ik heb er geen spijt van. Na meerdere lockdowns mochten we eindelijk weer uitgaan. Het eten was heerlijk en het was een onvergetelijke avond.”

Waar bespaar je op?
“Alcohol. Ik ben een gematigde drinker, ik hou er niet van om dronken te worden. Aan kleding geef ik ook niet veel uit.”

Waar spaar je momenteel voor?
“Voor een afstudeerreis met onze studievereniging, zo’n 500 euro. Ik zit in de commissie die het organiseert. We gaan vijf dagen naar Split in Kroatië. Verder spaar ik vaak voor computerspellen, een nieuw spel kost zo’n 70 euro.”

“Dat een studieschuld in dertig jaar op verschillende manieren terugbetaald mag worden, vind ik erg coulant”

Hoe denk je over geld lenen?
“Voor mijn studie van DUO heb ik er geen probleem mee maar verder zou ik het niet doen. Lenen is een risky business als je niet oplet. Dat een studieschuld over een periode van dertig jaar op verschillende manieren terugbetaald mag worden, vind ik erg coulant.”

Maak je je zorgen over je studieschuld?
“Het is niet prettig maar ik maak me er geen zorgen over. Ook voor een feest of vakantie leen ik gerust wat meer. Ik werk straks als architect en ga ervanuit dat ik het terug kan betalen. Het wordt een beetje alsof je een heel duur telefoonabonnement betaalt. Mijn studieschuld is na deze opleiding zo’n 15.000 euro, maar ik ben van plan om nog een architectenopleiding te volgen in Delft.”

Wat is jouw motto als het om geld gaat?
“Het leven is te kort om op je geld te gaan zitten, doe er wat leuks mee! En nee, het groeit niet aan de boom dus je moet wel blijven nadenken. Maar mooie ervaringen met familie en vrienden, zoals dat diner met het bestuur van SV Trifonius? Ik zou het zo weer doen.”