30 dagen zonder klagen, kun jij het?

“Een stevig potje klagen op de werkvloer, het lucht niet op”

Voel jij je beter na een stevig potje klagen? Waarschijnlijk niet. Fervente klagers zijn bovendien vaak grote energievreters voor hun omgeving. En het is ook nog eens slecht voor je gezondheid, blijkt uit onderzoeken. Zes tips om minder te klagen.

Over het grauwe weer, haperend openbaar vervoer of een collega die het verprutst. We klagen allemaal over van alles en nog wat. Vaker dan je wellicht denkt. Ook, of vooral, op de werkvloer kunnen we er wat van. Het mag een tandje minder, als onze gezondheid en onze relaties ons lief zijn, zegt Christine Lewicki, schrijfster van het boek ‘Ik stop met klagen’.

Optimisten leven langer
Wat blijkt? Door herhaaldelijk klagen vertakken onze neuronen om informatie makkelijker over te dragen. Negatieve gedachten worden een reflex en ons probleemoplossend vermogen gaat minder goed werken. Door een verhoogd cortisol (stresshormoon) hebben we ook nog eens meer kans op onder meer hartaandoeningen en diabetes. Als pessimist leef je korter, in vergelijking met optimisten.

“Klagen lijkt misschien onbeduidend, maar je kunt je omgeving en jezelf ermee vergiftigen”


Onbewust in een slachtofferrol
Gemiddeld schijnen mensen 15 tot 30 keer per dag te klagen. Let wel, we hebben het hier niet over even ventileren of je emoties delen. Waarschijnlijk voel je intuïtief het verschil met ‘destructief’ klagen. Zo had Lewicki alles in het leven ‘op de rit’ en werd ze toch opgeslokt door negativiteit. “Ik dacht dat ik een positief persoon was, tot ik besefte dat ik mezelf vaak als slachtoffer zag. Zogenaamde slechte dagen waren eigenlijk goede dagen.” Stoppen met klagen veranderde haar leven. “Klagen lijkt misschien onbeduidend, maar je kunt je omgeving en jezelf ermee vergiftigen.”

Van negatieve passiviteit naar positieve betrokkenheid

De campagne 30 dagen zonder klagen roept niet op tot het onderdrukken van gevoelens of het negeren van problemen, zegt initiatiefneemster Isabelle Gonnissen in een statement op LinkedIn.

“Het gaat om een bewustere en constructievere manier van communiceren. Klagen om het klagen leidt vaak nergens toe, terwijl het benoemen van problemen met een oplossingsgerichte houding bijdraagt aan daadwerkelijke verbeteringen.

Maar kritiek mag worden geuit. Een werkomgeving waarin werknemers zonder angst hun bezorgdheden kunnen bespreken, is essentieel voor groei en welzijn. Het verschil tussen destructief klagen en opbouwende feedback is groot. Door bewust om te gaan met hoe we problemen aankaarten, kunnen we bijdragen aan een positievere en effectievere werksfeer.”

Patronen doorbreken
Het is menselijk om eerder stil te staan bij wat er misgaat dan wat er goed gaat. Omdat klagen vaak een automatisme is, is stoppen een hele uitdaging. Klagen is nou eenmaal makkelijker dan daadwerkelijk actie te ondernemen om je situatie te verbeteren. We delen een aantal tips uit Lewicki haar boek om je de zonnige kant op te sturen.

1. Ga eens na waar jij voornamelijk over klaagt. Is er een terugkerend thema in je repertoire? En wat zijn je redenen om te klagen? Bijvoorbeeld om je te verdedigen, je beter voor te doen of grappig te zijn. Bewustzijn helpt je om een begin te maken het anders aan te pakken.

2. Zoek mensen op die je energie geven, die je goeddoen. Beperk indien mogelijk de interactie met mensen die je energie kosten, je uitputten of je beperken.

3. Als je je frustraties wilt afreageren, kun je een dagboek bijhouden, sporten, wandelen of op een constructieve manier met een vriend(in) praten. Dat kan natuurlijk ook met een therapeut.

4. Neem eens de tijd om te delen wat je aan een ander waardeert. Vertel tijdens een vergadering bijvoorbeeld in een paar minuten wat er allemaal goed gaat. En wat je collega’s daaraan hebben bijgedragen. Ze zullen daarna een stuk gemotiveerder aan het werk gaan.

5. Neem je lot in eigen handen wanneer je de neiging hebt om in een slachtofferrol te kruipen. Denk na over oplossingen en vraag duidelijk en gedetailleerd om hulp.

6. Om je echt bewust te worden van het aantal keer dat je klaagt, doe je een armband om je pols. Die armband herinnert je aan de uitdaging die je aan bent gegaan. Wissel elke keer dat je toch klaagt de armband naar de andere pols en zet de teller weer op nul. Laat je niet ontmoedigen, het is normaal dat het even (dagen of weken) duurt voordat je armband aan één pols blijft.

Durf jij het aan om een dag, een week of zelfs een maand niet te klagen?

‘Ik stop met klagen!’ van Christine Lewicki is te koop bij Bruna voor €22,99

Meer informatie over de ’30 dagen zonder klagen challenge’ vind je op de website van initiatiefnemer Isabelle Gonnissen.

Alle reacties (0)

Reageren? Hou je dan wel aan de spelregels.

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *