Anti-genocide protestmars van HAN naar RU

Zestig tot zeventig actievoerders hebben gisteren een anti-genocide-protest gehouden. Na een korte mars die voerde van de rand van de HAN-campus naar de campus van de Radboud Universiteit, spraken enkele actievoerders de menigte toe. Daarna was de protestactie ten einde.

De actievoerders verzamelden voor de ingang van het I/O-gebouw van de HAN aan de Kapittelweg 35. Vandaar liep de menigte naar het Maria Montessorigebouw op de universiteitscampus. Die plek was tot enkele weken geleden omgevormd tot tentenkamp van demonstranten.

Actievoerders verzamelden zich bij de campus van de HAN, op de hoek van de Kapittelweg en de Heyendaalseweg.

Actievoerders in overtreding
Met de actie van vanmiddag overtraden de demonstranten de beperkingen die burgemeester Hubert Bruls eerder deze maand had opgelegd. Volgens die maatregelen zijn demonstraties op de universiteitscampus alleen toegestaan op een parkeerplaats naast het Elinor Ostromgebouw. Toch grepen aanwezige beveiligers niet in. De politie was ook nergens te bekennen.

Gecompliceerde kwestie

Eén van de demonstranten, Cato (niet zijn echte naam), begrijpt dat de kwestie Israël-Gaza gecompliceerd is en een lange historie kent. “We protesteren tegen de genocide in Gaza. Tegen massamoord. Niemand zou het ooit oké moeten vinden dat er ergens ter wereld 40.000 burgers worden vermoord. Dát moet stoppen.”

Ongelukkig tijdstip
De lage opkomst van dit protest kan te maken hebben met het ongelukkig gekozen tijdstip. Rond deze tijd speelde het Nederlands voetbalelftal namelijk zijn laatste wedstrijd in de groepsfase van het Europees Kampioenschap.

Bron: vox.nl