Alcohol drinken tijdens de intro: laat je niet opjutten

Campagne 'Choose Your Cheers' moet groepsdruk stoppen

Geen alcohol drinken is net zo normaal als wel alcohol drinken. Deze boodschap verspreiden net afgestudeerde Communicatiestudenten Lin Peters (24) en Veerle Lely (21) tijdens de Nijmeegse HAN Introweek met de campagne ‘Choose Your Cheers’: “De groepsdruk moet stoppen.”

“Saai!”, “Ah joh, ééntje.”, “Doe gezellig mee!”.

Verdedigen waarom je niet drinkt? Belachelijk
Voor een afstudeerproject deden (recent afgestudeerde) Communicatiestudenten Lin en Veerle onderzoek naar alcoholgebruik onder HAN-studenten. De conclusie: 84% van de respondenten vindt dat alcohol drinken tijdens de introductieweek te genormaliseerd is. 72% geeft bovendien aan neerbuigende opmerkingen te hebben gehoord wanneer ze ervoor kozen om niet te drinken. “Alsof je moet verdedigen waarom je niet drinkt, belachelijk natuurlijk”, zegt Veerle. Uit een poll eerder deze week op het Instagram-account van SAM komt naar voren dat 36% (van 95 respondenten) groepsdruk voelt.

Maatschappelijk probleem
“Groepsdruk rondom alcohol drinken is iets wat wij gedurende onze gehele opleiding zagen gebeuren. Tijdens de intro in het bijzonder. Dat moet en kan anders, dachten we toen we voor het vak ‘De Community’ de opdracht kregen een maatschappelijk probleem aan te pakken. We wilden níet drinken net zo normaal maken als wel alcohol drinken. Niks verbieden, geen belerende vinger, maar wel meer inclusie. Laat iedereen proosten met een drankje naar eigen keuze. Nieuwe studenten willen er graag bij horen en het is vervelend als ze daardoor iets tegen hun zin doen.”

Posters, plaktattoos en vrolijke video’s
De ‘Choose Your Cheers’-campagne sloeg aan en de studenten werden benaderd door de projectleidster van de HAN-Intro én Bureau Objectief. Deze organisatie zet zich in voor een gezondere samenleving. Inmiddels werken Veerle en Lin samen met de HAN, Bureau Objectief (leeftijdscontrole.nl) en de gemeente Nijmegen om de campagne breder uit te rollen tijdens de intro. “Onze posters hangen in kroegen en in de stad, we delen deze week plaktattoos uit en maken betaalde content voor Instagram (@choose.your.cheers) en TikTok (@chooseyourcheers). We hopen dat Choose your Cheers een begrip wordt onder studenten en dat elke drankkeuze zonder morren wordt gerespecteerd.”