De Duurzame Student Scheurkalender, 365 keer inspiratie

Elke dag een klein maar fijn duurzaamheidszetje in de rug

Nooit meer wegwerpkoffiebekers gebruiken. Vlees op tafel? Eerst twintig push-ups. Prikkelende challenges, De Duurzame Student Scheurkalender 2024/2025 staat er bol van. SAM spreekt HAN-student Judith Soetekouw, die de studiejaarkalender heeft bedacht en ontwikkeld met Radboud-student Lily Swens.

Duurzame fix: haalbaar en betaalbaar
HAN-student Food & Business Judith Soetekouw en Radboud-student Economie en Bedrijfseconomie Lily Swens ontmoetten elkaar in 2023 voor het eerst. Bij trainingsprogramma Futureproof in Nijmegen, gericht op ‘impactvol ondernemen’. Judith: “Al gauw bleek dat wij min of meer hetzelfde wilden: iets bedenken dat medestudenten aanzet tot duurzaam gedrag. Met als insteek een makkelijke, goedkope fix. Want de meeste studenten hebben het al druk zat en moeten op de centen letten.”

Nederlands eerste studiejaarkalender, in een Nijmeegs jasje
Na wat brainstormsessies wisten de dames exact wat ze wilden: een studiejaarkalender, die loopt vanaf september. Landelijk de eerste in zijn soort. Uitgevoerd als Nijmeegse editie, in samenwerking mét en met bijdrages ván 23 duurzame ondernemers uit de stad. Om Nijmeegse studenten elke dag een klein maar fijn duurzaamheidszetje in de rug te geven.

Bijzonder blij op de bakfiets
Een half jaar later ligt het resultaat van hun inspanningen bij onder meer de plaatselijke boekhandel. “Het was een megaklus. Leerzaam en uitdagend. Alleen al om voor elke dag van het studiejaar iets zinvols of leuks te bedenken! Als je dan ineens – zoals wij deze zomer met een bakfiets – bij boekhandel Dekker v.d. Vegt dozen vol kalenders komt afleveren, dan voelt dat super!”

Doen Donderdag, Voordeel Vrijdag
Menu Maandag, Dilemma Dinsdag, Wist je Woensdag, Doen Donderdag, Voordeel Vrijdag; de kalender kent een vaste weekopbouw. Judith: “We trappen elke week af met een recept op basis van seizoensgroenten. Op dinsdagen nodigen we je uit om een duurzame beslissing niet uit de weg te gaan. Voorbeeld? Door vanaf die dag in de HAN-kantine af te zien van verpakt voedsel. De dag erna praten we je bij met facts and figures over duurzaamheid. Op donderdagen vragen we je om in actie te komen. Bijvoorbeeld door een duurzame stageplek te regelen. Op vrijdagen krijg je onder meer tips om energie en geld te besparen.”

Weekendtips
Op de weekendpagina’s staan documentaire- en filmtips, suggesties voor duurzame uitjes of informatie over lokale duurzame ondernemers. Inclusief coupons en kortingsacties speciaal voor studenten.

Radboud-student Lily Swens (links) en HAN-student Judith Soetekouw (foto Marlon Kisteman)

Nuchter onder eigen succes
De eerste reacties van medestudenten op de uiteraard van FSC-papier gemaakte scheurkalender zijn zonder uitzondering positief. Zoals tijdens de Testmarkt van StartUp Nijmegen en het Impact Festival van HAN Green Office in Arnhem. Judith relativeert het succes een beetje: “Die studenten waren vaak vrienden van ons, en op die markten hadden veel bezoekers grijs haar, haha.”

“Studenten willen best duurzamer leven, maar vaak weten ze niet hoe”

Elke bijdrage is er één
Judith heeft niet één maar twee slotboodschappen voor haar medestudenten. Die serveert ze met nadruk “zonder moralistisch sausje”. Maar wel als uitnodiging en als handreiking: “Studenten willen best duurzamer leven, maar vaak weten ze niet hoe. Denk niet te gauw: dat lukt mij niet. Of: het heeft toch geen zin. Iets kleins doen is ook al mooi. Elke bijdrage is er één!”

Arnhemse editie: wie voelt zich geroepen?
Daarnaast nodigt ze studenten die hier wel oren naar hebben, uit om ook impactvol, duurzaam te gaan ondernemen. “Het is leerzaam en biedt veel voldoening. Zeker doen dus. Om alvast een voorzetje te geven: wie maakt bijvoorbeeld de Arnhemse editie 2025/2026 van De Duurzame Student Scheurkalender?”

Kalender kopen?
De Duurzame Student Scheurkalender 2024/2025 is voor € 12,99 verkrijgbaar bij de HAN Campus Stores van Nijmegen en Arnhem evenals meerdere (boek)winkels in Nijmegen. (Zie
www.deduurzamestudent.nl voor alle verkooppunten.)

De SAM-rubriek ‘Dat kan Slimmer/Schoner/Socialer’ geeft jullie, de HAN-medewerkers en HAN-studenten, een podium. Waar zie je dat de HAN in eigen huis kansen laat liggen of beter kan aangrijpen rondom Slim? Of Schoon? Of Sociaal? Heb jij een bijdrage of een suggestie voor deze rubriek? Laat het ons weten:
sam@han.nl