Staand op de foto, vlnr Nicole Schubert, Ancilla van Steekelenburg en Ine Jakobs

Nieuwe stilteruimte op Nijmeegse campus: voor meditatie, powernap of gebed

Feestelijke opening Silence4You (deel 1 van 2)

Een prikkelarme omgeving, als tegenwicht voor ons drukke leven, waar ruimte is om weer tot jezelf te komen. Dat hebben de initiatiefnemers van de onlangs geopende stilteruimte Silence4You voor ogen.

Persoonlijke wens
Docent en mede-initiatiefnemer Ancilla van Steekelenburg (foto, staand m.) vraagt als spreker aan iedereen in de HAN-theaterzaal om de ogen halfdicht te doen en daarna hun – bij binnenkomst zelf uitgekozen – steen zéér aandachtig in zich op te nemen. Een doos met kleurstiften gaat rond. Op verzoek van Ancilla schijven alle aanwezigen een korte, krachtige wens voor de nieuwe ruimte op hun steen.

De drie stilte-/rustruimtes van de HAN:

Silentium: D0.03, Ruitenberglaan 31, Arnhem

Silence4Me: E4.38, Kapittelweg 35, Nijmegen

Silence4You: A3.16, Kapittelweg 33, Nijmegen

Alcoholvrije bubbels
Vervolgens lopen de aanwezigen in stilte naar de nieuwe rustruimte: A3.16. Daar legt iedereen de eigen steen in een mand, de persoonlijke wens hardop uitsprekend. Ancilla: “Dit mandje, met de steentjes die jullie hebben bijgedragen, krijgt een ereplekje in de ruimte, ter inspiratie voor andere bezoekers.” Na een toost met alcoholvrije champagne is het dan officieel: Silence4You is open, per vandaag, 2 oktober. Voor alle HAN’ers.

Artwork-impressie van de opening van Silence4You door Rik van Schendel

Gelukt! Een vaste plek
Nicole Schubert, spiritual counselor en studentenpastor van de HAN (foto, staand, l.): “Met Ancilla en Ine Jakobs vorm ik een kernteam dat al lang ijvert voor een vaste plek voor Silence4You. Samen met een enthousiast netwerk van studenten en medewerkers. Dit is de derde poging, nadat de eerdere ruimte met dezelfde naam eerst als klaslokaal en later als opslagruimte nodig bleek. Maar nu heeft het management ons toegezegd dat Silence4You hier blijvend de deuren geopend kan houden. Eindelijk gelukt! We zijn dankbaar en blij.”

Arm aan prikkels, rijk aan mogelijkheden
De nieuwe ruimte voorziet in de groeiende behoefte aan een prikkelarme ruimte voor rust en reflectie. Ancilla: “Een plek waar niets moet, waar jij er gewoon mag zijn. Studenten en medewerkers kunnen in Silence4You terecht voor aandachtsoefeningen en -praktijken als meditatie, yoga en mindfulness. Individueel of in groepsverband.”

Van powernap tot gebed
Nicole vult aan: “Maar ook wie wil bidden, kan hier terecht. Verder ben je van harte welkom als je even op adem moet komen, wanneer je even tot jezelf wilt komen. Dat kan op jouw manier. Een powernap, wat rek- en strekoefeningen, of simpelweg – alleen of samen – van de stilte genieten, wat jij wilt. In Silence4You is het allemaal mogelijk!”

“Silence4You helpt je om in balans te blijven, te midden van de hectiek van de hogeschool”

Verrijdbare schermen, warme kleuren
De ruimte is weloverwogen ingericht op deze bonte variatie in gebruik. Zo zijn er naast de usuals suspects als meditatiekussens, dekens en matjes ook verrijdbare schermen, voor wie wat meer privacy wil. En uiteraard ademt de hele ruimte rust en ontspanning, van de zachte vloerbedekking tot de warme kleuren op de muren.

Oog en oor voor elkaar
Nicole: “Mijn studenten heb ik al in groepjes meegenomen op een mini-excursie naar Silence4You. Mooi om telkens vast te stellen dat ze, alleen al door de inrichting, meer oog en oor voor elkaar krijgen. Het gesprek, het contact wint meteen aan kwaliteit. Deze ruimte doet wat met bezoekers!”

Gezond tegengewicht in drukke organisatie
Puur door zijn ligging in het hart van de Nijmeegse campus heeft de nieuwe prikkelarme plek nóg een functie. Nicole: “Silence4You biedt, fysiek aanwezig in een hoofdgebouw dat gonst van de activiteit, een gezond tegengewicht. Want die bedrijvigheid op de HAN is ook drukte, en geeft dus druk. Tentamenkoorts en deadlines. Overvolle agenda’s, overvolle hoofden. Soms overstemt al die drukte onze innerlijke stem, wie jij wezenlijk bent. Silence4You brengt je weer in verbinding hiermee.”

In balans en in contact
Silence4You schept ruimte voor jouw welzijn, benadrukt Ancilla. “Zodat je weer in balans kunt komen – ja, zelfs midden in de hectiek van de hogeschool. In contact met jezelf en ook met anderen, wanneer we bijvoorbeeld na een groepsmeditatie in gesprek zijn, aandachtig en afgestemd.”

4You, dus ook voor jou!
Ancilla, Ine en Nicole zijn het gauw eens over een slotboodschap: Ine (foto, staand, r.): “Kom gewoon eens langs. En kijk zelf wat jij of jullie kunnen met wat hier allemaal mogelijk is rondom stilte en verstilling. Het is hier immers niet voor niks 4You. De meerwaarde van deze ruimte kun jij zelf bepalen en creëren. Je bent daartoe van harte uitgenodigd!’

Dit is het eerste deel van een tweeluik. In het tweede deel, dat later deze week op SAM komt, spreken we HAN-studenten over wat Silence4You voor hen betekent.

Lees op Insite meer over de stilteruimtes in Arnhem en Nijmegen
Lees op SAM ook: Stilte gewenst, ook in Nijmegen

Astrid

Gefeliciteerd initiatiefnemers, met de opening van de nieuwe stilteruimte! Zo goed en belangrijk voor studenten en medewerkers om van zo'n ruimte gebruik te kunnen maken tijdens studeren of werk. Veel stilte toegewenst :-)