HAN compenseert vijf gedupeerden van datalek 2021

Ook schadevergoeding voor eenmalig incident in 2024

De HAN gaat vijf gedupeerden van het datalek van 2021 een schadevergoeding van 300 Euro toekennen. Eén student, van wie in 2021 én in januari 2024 medische gegevens zijn gelekt, ontvangt een compensatie van 600 Euro.

Studentenvakbond AKKU, rechtsbijstandverlener van de gedupeerden, heeft hier onlangs samen met de HAN een akkoord over bereikt. Voorzitter Mo Quirijnen van Studentenvakbond AKKU: “We zijn heel trots en blij voor onze cliënten. We hadden dit resultaat niet meer verwacht. AKKU is blij en opgelucht dat de vijf gedupeerden schadevergoeding ontvangen.”

Zeven nieuwe claims
Volgens de HAN is het niet helemaal zo verlopen zoals de voorzitter van AKKU het vertelt. In oktober 2023 heeft oud-student Bram Kleisterlee een rechtszaak over het datalek bij de HAN gewonnen. De rechter besloot dat de HAN de gedupeerde 300 euro moest betalen, waarop zich meer oud-studenten voor compensatie bij AKKU meldden. Uiteindelijk heeft de HAN eind 2023 en begin 2024 zeven nieuwe claims ontvangen via de studentenvakbond. Lonneke Gerritsen, woordvoerder van de HAN: “Onze juridisch adviseurs wilden graag zo snel mogelijk om tafel met AKKU om deze claims per geval te bespreken. Ondanks verschillende pogingen van onze kant is AKKU hier niet op ingegaan.”

HAN benaderde studenten zelf
Gerritsen vervolgt: “Omdat we de indieners van de claims niet langer wilden laten wachten, heeft de HAN deze personen -waar mogelijk- vervolgens zelf benaderd en besloten na het bestuderen van hun klacht hen wel of geen compensatie te geven. Onze juridische adviseurs hebben de uitspraak van de rechter van afgelopen najaar inzake oud-student Bram Kleisterlee meegenomen als uitgangspunt. Twee van de zeven claims zijn daarop afgewezen en vijf claims zijn toegewezen. Wij hebben deze personen eenzelfde bedrag als Kleisterlee gegeven: 300 euro.”

Tweede lek?
Terug naar Quirijnen, die vertelt dat tijdens de gesprekken met de gedupeerden zich een student meldde. Van hem waren niet alleen in 2021, maar ook in januari van dit jaar medische gegevens gelekt. Quirijnen: “Bij dat tweede lek zijn gedetailleerde medische gegevens van meerdere studenten zonder rechtsgrond op de aanwezigheidslijst voor een tentamen gekomen. Hierdoor konden onbevoegden de gegevens inzien. “We schrokken behoorlijk toen we dit hoorden”, aldus de voorzitter van de studentenvakbond. “Zeker na het vorige datalek hadden we gehoopt dat de HAN zorgvuldiger met de medische gegevens van studenten om zou gaan.”

Geen datalek in 2024, eenmalig incident
Als reactie hierop legt Gerritsen uit: “Het klopt dat één indiener nog een extra vergoeding heeft gekregen voor een incident van begin dit jaar. Om hier duidelijk onderscheid in te maken: in 2024 ging het niet om een groot vergelijkbaar datalek zoals bij de computerhack in 2021. Het ging om een gebeurtenis waarbij volgens de privacyregels eenmalig niet goed is omgegaan met de medische gegevens van deze persoon. Uiteraard is getoetst of daar een structurele fout aan ten grondslag lag, maar dat was niet het geval. Het ging hierbij om een incident.”

Dit is het laatste nieuws over het datalek bij de HAN. Maar hoe zat het ook alweer? Wat is er de afgelopen jaren precies gebeurd?

Hier begon het mee: HAN gaat niet in op afpersing, persoonsgegevens online

Toen vroegen we ons af: Maken studenten en medewerkers zich zorgen over de HAN-hack?

Daarna: HAN-college maakt lijst met gestolen gegevens bekend en komt met vervolgonderzoek, over het vervolg van het datalek bij de HAN in 2021.

En verder: “Pas op, je bent online interessanter dan je denkt”, over socialmediawijsheid.