Maken studenten en medewerkers zich zorgen over de HAN-hack?

Honderdduizenden privégegevens op straat gegooid

Het is niemand ontgaan (en anders klik je hier): de HAN is gehackt. De afperser dreigde met het publiceren van honderdduizenden contactgegevens, waaronder adressen en niet versleutelde wachtwoorden. De HAN is niet op de chantage ingegaan, waardoor de gegevens nu inderdaad op straat liggen. Reden tot paniek, of niet?

Een poll in onze Instagramstories laat zien dat de meeste van onze volgers zich wel degelijk druk maakt: 61 procent antwoordt met ‘ja’ op de vraag of ze zich zorgen maken om de hack. We vroegen hen waarom ze er wel of juist niet mee zitten én wat ze van de situatie vinden.

“Gênant”, aldus een student Technische Bedrijfskunde. “Je mag toch verwachten dat een instelling als de HAN een strakke, waterdichte beveiliging heeft. Juist nadat meerdere gehackte universiteiten en hogescholen hen voorgingen. Dat had een teken aan de wand moeten zijn dat ze met zwaarder geschut aan de slag moesten.” Een klasgenoot is het met hem eens: “Die hacker liet aan RTL Nieuws weten dat het onwijs makkelijk was om de boel te hacken. Schandalig, toch?”

Blijven opletten
Extreem bezorgd zijn de twee niet, al vinden ze het geen fijn idee. “Dat je privégegevens misschien op straat liggen is niet tof, nee. Al geloof ik dat het vooral om oud-studenten gaat. Maar uiteindelijk kunnen ze er ook weer niet zo héél veel mee: als het goed is heb je niet overal hetzelfde wachtwoord voor. En anders moet je snel alles veranderen. En blijven opletten dat er geen misbruik wordt gemaakt van je persoonsgegevens.”

“Je moet nu soms twee keer met je ogen knipperen voordat je doorhebt dat het een nepmail met een gevaarlijke link is”

Een gevaarlijke ontwikkeling is dat phishing mails steeds ‘beter’ worden. “Vroeger hing het van spelfouten en amateurisme aan elkaar”, aldus een HBO ICT-student. “Dus klikte je niet zo snel op een frauduleuze link. Maar nu moet je soms twee keer met je ogen knipperen voordat je doorhebt dat het een nepmail met gevaarlijke link is.”

Lelijke geintjes
Twee docenten van Technische Bedrijfskunde maken zich geen grote zorgen, al vinden ze het wel vervelend en gevaarlijk als ook hun BSN-nummers en paspoortkopieën op straat zouden liggen. “In combinatie met je andere gegevens kunnen ze dan misschien tóch nog lelijke geintjes uithalen, zoals het aangaan van leningen.”

Een andere docent vindt het vooral gênant. “Dat je als bedrijf of instelling gehackt wordt, hoort er tegenwoordig helaas bij, maar ik begreep dat het wel héél makkelijk was om bij de HAN in te breken en dat de boel nog steeds een lekke mand is. Daarbij: niet versleutelde wachtwoorden? Dat is wel heel erg. Ik hoop dat ze bovenin wakker zijn geschrokken en flink gaan investeren in digitale veiligheid.”

“Op chantage van criminelen moet je nooit ingaan”

De vloek van technologie
Wat vinden de ondervraagde studenten ervan dat de HAN niet betaald heeft? “Logisch”, reageert een Pabo-student. “Je geeft anders het signaal af dat afpersing loont. Op chantage van criminelen moet je nooit ingaan.” Overigens maakt ze zich ook zorgen over de hack. “Niet alleen nu, maar überhaupt. Technologie is handig, maar ook een vloek. Je privacy is constant in gevaar. Dat zit me steeds meer dwars. Er moet overduidelijk meer geïnvesteerd worden om privégegevens te beveiligen.”

Een student Bouwkunde vindt juist dat de HAN wél had moeten betalen. “De HAN barst van het geld en met een relatief klein bedrag konden ze veel studenten en medewerkers in bescherming nemen.” Daarna, lachend: “Ze hadden die 10.000 euro moeten zien als een ‘vergoeding’. Die hacker, ‘masterballz’, heeft ze eigenlijk een dienst bewezen. Sterker nog: ze hadden ‘m een baan moeten aanbieden. Blijkbaar is hij goed in zijn ‘werk’ en kan hij ons juist voortaan beschermen. Haal je die gast bovendien meteen uit de criminaliteit…”

Hier begon het mee: HAN gaat niet in op afpersing, persoonsgegevens online

Vervolgens: HAN-college maakt lijst van gestolen gegevens bekend en komt met vervolgonderzoek

En verder: “Pas op, je bent online interessanter dan je denkt”