Protest tegen invoering langstudeerboete is kickstart voor vervolgactie

HAN-student Ira: “We worden steeds verder uitgekleed”

Samen een vuist maken tegen de invoering van de langstudeerboete. HAN-student Social Work Ira Querelle was erbij, afgelopen zaterdag op het Jaarbeursplein, met een paar honderd mededemonstranten.

3000 euro boete per extra jaar
Iedereen die langer dan vier jaar over een studie doet, moet 3000 euro per jaar extra betalen. Dat wil het nieuwe kabinet. Deze verhoging komt dus bovenop het al verhoogde reguliere collegegeld van 2530 euro dat elke student komend studiejaar moet betalen.

Last minute
Voor de Landelijke Studentenvakbond LSVb is dit aanleiding om een protest te organiseren. Dat de opkomst niet erg hoog is, heeft vooral te maken met het feit dat het protest nogal last minute is georganiseerd, denkt Ira Querelle. Zij is actief lid van de Nijmeegse studentenvakbond AKKU en vertelt na de protestactie hoe het is gegaan.

HAN-student Ira Querelle is actief lid van de Nijmeegse studentenvakbond AKKU

Ira, hoe was het in Utrecht?
“Ik vond de sfeer positief en het saamhorigheidsgevoel groot. Iedereen die daar aanwezig is, is zich bewust van het belang om in verzet te komen. Je voelt: we staan hier samen, we zijn solidair en we weten wat we willen bereiken. Het protest begon met een paar sprekers. Daarna liepen we door de binnenstad, om weer te eindigen op het Jaarbeursplein.”

“Je krijgt het gevoel dat jouw bijdrage als student aan de maatschappij niet belangrijk wordt gevonden. Dat botst in mijn hoofd”

Waar maak jij je het meeste zorgen over?
“We worden steeds verder uitgekleed. Dat speelt al sinds de invoering van het leenstelsel. Zowel studenten als onderwijsinstellingen zijn de dupe. Door de beperkte financiële ruimte wordt het steeds moeilijker mensen bij het onderwijs en de wetenschap te betrekken. Terwijl dat keihard nodig is om onze samenleving en onze planeet te redden. We willen met zijn allen een participatiemaatschappij, maar op deze manier wordt het ons wel heel lastig gemaakt. De invoering van de langstudeerboete is de zoveelste maatregel waardoor je het gevoel krijgt dat je bijdrage als student aan de maatschappij niet belangrijk wordt gevonden. Dat botst in mijn hoofd.”

Hoe raakt de langstudeerboete jou persoonlijk en de mensen om jou heen?
“Zelf loop ik op dit moment aardig op schema met mijn studie. Maar mijn werkzaamheden voor AKKU moeten beperkt blijven en een bestuursjaar, dat zou ik nu niet aandurven. Om mij heen zie ik de twijfel en zorgen toenemen. Met name bij studenten die vertraging hebben opgelopen door stress, broodnodige bijbanen, of mantelzorgtaken. Of die door omstandigheden tentamens niet gehaald hebben. De HAN heeft een zogenaamde 99-klas waar studenten terecht kunnen die studeren onder bijzondere omstandigheden. Ook voor deze groep is de langstudeerboete een dreigende maatregel.”

Enkele honderden studenten verzamelden zich op het Jaarbeursplein in Utrecht.

Gaan er meer acties volgen?
“Zeker. Ook in 2010 probeerden coalitiepartijen een langstudeerboete in te voeren. Dat leverde zo veel protest op, dat de regeling in 2012 met terugwerkende kracht werd afgeschaft. Het motiveert ons om door te gaan. De demonstratie van afgelopen zaterdag was een soort kickstart, we beraden ons op vervolgacties.”

Hoe is het met de actiebereidheid bij de HAN?
“We hebben activistische studenten nodig, die tijd vrij kunnen maken om het onrecht aan te kaarten. We vragen ons wel af hoe het komt dat de actiebereidheid bij de HAN lager lijkt te zijn dan bijvoorbeeld bij Radboud. Ik denk dat veel HAN-studenten nog thuis wonen en op die manier de financiële gevolgen van de langstudeerboete nog wat af kunnen wenden. Maar of je nu hbo- of wo-student bent, het raakt ons allemaal.”

Op de hoogte blijven van vervolgacties? Volg de LSVb of AKKU.