Studenten die te lang over hun opleiding doen, krijgen boete van 3000 euro per jaar

Nieuw kabinet haalt oude maatregel tegen langstudeerders uit de kast

Volgens het hoofdlijnenakkoord van het nieuwe kabinet kunnen huidige studenten op een fikse boete rekenen als ze langer dan een jaar vertraging oplopen tijdens hun bachelor- of masteropleiding. Naast het jaarlijkse collegegeld komt er een extra bijdrage van 3000 euro bovenop.

Uit angst sneller afstuderen
De vier nieuwe coalitiepartijen kiezen ervoor om deze oude maatregel nieuw leven in te blazen omdat ze denken dat studenten uit vrees voor deze boete sneller zullen afstuderen. Met als positief gevolg dat ze eerder aan het werk gaan, wat goed is voor de economie. Naar schatting levert deze maatregel het Rijk 282 miljoen euro per jaar op.

Eerder afgeschaft
Deze langstudeerboete zou in 2012 al worden ingevoerd door het toenmalige kabinet-Rutte I, maar dat leidde tot protesten in Den Haag waar tienduizenden studenten op afkwamen. Toen besloten VVD en PvdA om deze boete weer af te schaffen.

Stijging van 50 naar 70%
Dat de maatregel in het verleden wel effect leek te hebben, blijkt uit de cijfers: van de generatie studenten die in 2005 begon met studeren, had de helft na vier jaar een bachelordiploma. Bij de generatie die in 2013 begon, was dit gestegen tot bijna 70 procent. Gevolg was ook dat sommige studenten zich uitschreven om de boete te ontlopen.

Studenten nog meer onder druk
Betrokken partijen reageren zeer negatief. Jouke de Vries, interim-voorzitter van de Universiteiten van Nederland, spreekt van “een dreun voor studenten die al enorm onder druk staan”. Volgens De Vries zijn met name jongeren uit gezinnen met lage inkomens de dupe van de maatregel, omdat voor hen de “drempel om door te studeren wordt verhoogd”.

Geen ruimte meer voor studenten om zich te ontplooien
Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) riep donderdag alle studenten op om in het zwart gekleed te gaan, uit protest tegen de plannen van het nieuwe kabinet om ‘het hbo en wo te begraven’. Volgens ISO komt er, na de eerdere verlaging van de basisbeurs nu ook nog een langstudeerboete. “Zo wordt het studenten onmogelijk gemaakt om zichzelf te ontplooien naast hun studie, om hun studie met rust en ruimte te volgen of om een extra bijdrage aan de samenleving te leveren naast hun studie”, aldus het ISO in een verklaring op haar website. “Weg studentsucces.”

Uitzonderingen?
Het is op dit moment nog niet bekend of er uitzonderingen worden gemaakt voor studenten die een geldige reden hebben om langer te studeren. Denk bijvoorbeeld aan mantelzorgers of topsporters. Een alternatief voor deze studenten is dat ze gaan flexstuderen. Daarmee betalen ze alleen collegegeld voor de vakken die ze dat studiejaar volgen. Zo kunnen ze in hun eigen tempo afstuderen.

(Bron: De Volkskrant)

Tom Schoemaker

Beste redactie, ik heb moeite met het klakkeloos gebruik van de term boete. Alsof het een straf is of een poging tot correctie van ongewenst gedrag. Het gaat er om dat studenten die langer over hun studie doen meer moeten bijdragen aan de feitelijke kosten die de HAN moet maken. Het is gewoon betalen voor afgenomen diensten. Of ik het eens ben met de maatregel, daar ben ik nog niet over uit. Maar wel over het feit dat het niet een boete is.

likes Reageer

Tibbe

Gebeurt het "bijdragen aan de kosten" en "betalen voor afgenomen diensten" dan niet in de vorm van het collegegeld? Of zit ik er nu naast?

likes

rens

Dus studeren wordt gediscrimineerd, De minder bedeelden worden extra de klos. Nee het is geen boete, maar wel te rigoreues.

likes Reageer