HAN-studenten maken zich zorgen om onwaarheden over voeding op socials

Ingezonden

Vierdejaars HAN-studenten Communicatie Mathijs van den Brule en Nour Farrouh vragen via hun project VreetVerstand aandacht voor de online desinformatie over voeding en de nadelige gevolgen ervan.

“Wij merken dat er via sociale media erg veel voedingstrends en nieuwe hypes ontstaan. Eerst zagen we die vooral bij influencers op TikTok of Instagram, maar nu zien wij dit ook in onze eigen omgeving. We merken dat sociale media een enorm grote impact hebben op ons gedrag en voor veel jonge mensen is het de belangrijkste bron voor informatie over voeding. Vaak zochten wij zelf ook veel informatie via TikTok.

Gebruik TikTok niet als zoekmachine
Eigenlijk gebruikten wij TikTok als een zoekmachine. Maar we beginnen steeds meer de problemen hiervan in te zien. We weten steeds meer over sociale media en de effecten daarvan, en we begrijpen steeds beter dat het ook erg nadelige effecten kan hebben voor onze gezondheid. Vooral voor jonge mensen die beïnvloedbaar zijn door bijvoorbeeld influencers. We merken dat er te weinig aandacht aan dit onderwerp wordt besteed.

“Er is natuurlijk ook juiste informatie te vinden op sociale media maar die wordt vaak overschaduwd door de grote hoeveelheid die niet klopt”

Voedingscentrum niet populair
Er is natuurlijk ook juiste informatie te vinden op sociale media maar vaak wordt die overschaduwd door de grote hoeveelheid die niet klopt. Vanuit de overheid is er het Voedingscentrum maar dat is onder veel studenten geen populaire bron. Het voedingscentrum wil deze studenten wel bereiken, maar zij sluiten met hun communicatie niet aan op de wensen van studenten. Daarom wordt deze eerlijk bron over voeding waarschijnlijk niet opgepakt door het algoritme van de doelgroep. Wat je vaak ziet, is dat met name de meest bizarre en absurde content aandacht krijgt. Soms omdat men een product wil verkopen of omdat iemand online meer aandacht wil. Het is vaak raar en het klinkt interessant dus daar wil men meer van weten. Helaas kloppen die sensatieverhalen meestal niet.

Wees kritisch
Wij hopen met ons project VreetVerstand meer aandacht te vragen voor dit onderwerp, met als doel dat je niet zomaar iedereen online moet geloven. Er is weinig controle online. Men kan van alles beweren. Daarom is het aan ons om niet alles klakkeloos te geloven en vooral kritisch te zijn.”