Muntjes vangen op je crossfiets

Met AR-bril op de pumptrack

Stel je voor:  je zet een Augmented Reality-bril op en verzamelt virtuele munten á la Super Mario, terwijl je over een pumptrack fietst. Dat kan nu echt, dankzij een samenwerking tussen het HAN Centrum Esports en Exergaming, de Hanzehogeschool Groningen en Sportbedrijf Arnhem. “Dit is één van de eerste toepassingen met deze bril in Nederland”, aldus projectleider Bertrik Berfelo.

“Ik heb ze bijna allemaal. Oh, wacht, ik zie er nog een paar!”, roept Merle van Benthem, voormalig wereldkampioen junioren en olympiër (Rio, 2016). Ze crosst op een BMX-fiets over de pumptrack – een golvende baan vol bochten en bulten – van Sportcentrum Valkenhuizen. Ze scoort munt na munt, die ze spot met haar Snap Spectacles, de AR-bril van Snapchat.

BMX-prof Merle van Benthem test het AR-prototype op de pumptrack, met de ‘Snap Spectacles’


Jezelf uitdagen

Het spel stimuleert bewegen: de muntjes liggen verspreid over de baan en je ‘raapt’ ze op door er doorheen te bewegen. Het voegt een speels element toe, waardoor je meer beweegt dan je doorhebt.
Aan het begin van de rit rijd je naar een rood vlak, dat op de baan verschijnt. Zodra je daar overheen bent, begint het spel. Aan het einde van de rit zie je je high score. “Zonder je naam, want het spel is (initieel) niet bedoeld als competitief”, legt Bertrik Berfelo uit. Bertrik is docent en onderzoeker bij HAN Centrum Esports en Exergaming en de projectleider. “Maar je kunt wél jezelf uitdagen je score te verbeteren.”

Screenshot van het AR-prototype: het rode startvlak, met daarachter munten en magneten (die munten aantrekken). Beeld: Yaël Oosterveld


Drempel verlagen

Merle is niet de minste die het AR-prototype mag testen: de voormalig Nederlandse prof-BMX’er is behoorlijk behendig op de baan. Dat betekent niet dat iedereen goed moet zijn in het ‘pumptracken’ op hun step/skates/crossfiets/longboard/loopfietsje. Het virtuele spel is juíst bedoeld om de drempel voor bewegen en spelen te verlagen. Bertrik: “Desnoods raap je de muntjes rennend op. Als je maar lekker in beweging bent. En blijft.”

Helft Nederlandse kinderen beweegt te weinig

“Het doel is om (buiten) bewegen aantrekkelijker te maken”, vertelt Bertrik. “Voor iedereen, maar met name voor kinderen en jongeren.” Uit onderzoek blijkt namelijk dat de helft van Nederlandse kinderen te weinig beweegt. Hun motorische vaardigheden gaan achteruit en overgewicht neemt toe. Enkele oorzaken daarvan zijn digitalisering, verstedelijking en te weinig veilige speelplekken. “Gamen zorgt vaak voor zitgedrag,” erkent Bertrik. “Maar je kunt ook omdenken. We transformeren het scherm van een bron van inactiviteit naar een venster op een actievere levensstijl. We gebruiken technologie juist om beweging aan te wakkeren.”

Snap Spectacles & Lens Studio

Om dit idee te realiseren, schafte Bertrik via een exclusief internationaal ontwikkelaarsprogramma de Snap Spectacles aan, een AR-bril die nog niet voor consumenten beschikbaar is. Hij plaatste een oproep op LinkedIn: wie wil stagelopen bij dit project? Yaël Oosterveld, student Creative Media & Game Technologies (CMGT) aan de Hanzehogeschool Groningen, reageert. “De sportwereld is eigenlijk uit mijn comfortzone”, lacht Yaël. “Maar hoe geweldig is het om te werken met de relatief nieuwe Snap Spectacles en de (Snapchat) game engine Lens Studio?” Een unieke kans. Bovendien draagt dit project positief en constructief bij aan een maatschappelijk vraagstuk, wat ik persoonlijk heel belangrijk vind.”

V.l.n.r. Yaël Oosterveld, Merle van Benthem en Bertrik Berfelo


Krachten bundelen

Yaël voldoet aan de gezochte criteria en zo komen de expertises van de CMGT-opleiding van de Hanzehogeschool en het Innovatiecentrum Esports en Exergaming van de HAN samen. “Uiteraard moesten we ook een plek hebben om de bril en de applicatie te testen”, verklaart Bertrik. Zijn contacten bij Sportbedrijf Arnhem komen van pas. “We stonden meteen te springen bij het horen van dit initiatief”, reageert online marketingmanager Rense Appelo. “Dit past precies bij onze filosofie: Arnhemmers uitnodigen en aanmoedigen om met plezier te bewegen.”

Heel veel experimenteren

Voor Yaël was dit project een uitdagende klus: er is nog niet veel ervaring en dus nog geen grote (online) community als het gaat om de exclusieve Snap Spectacles en het ontwerpen hiervoor in Lens Studio. “Het was héél veel experimenteren”, aldus Yaël. “Soms had ik eindelijk iets voor elkaar, maar ging dat weer verloren omdat ik een ander ding aanpaste.” Het voordeel is dat Yaël nu voorsprong heeft in werken met Lens Studio en de Snap Spectacles. “Dat is zeker een pluspunt voor toekomstige projecten.”

Doorontwikkelen en blijven samenwerken

En nu? Hoe gaat het verder? Bertrik: “Dit is een werkend prototype. De volgende stap is het doorontwikkelen op basis van de feedback van testgebruikers. Met focus op veiligheid, extra features en vormgeving.” Bovendien is de bijvangst dat de samenwerking tussen de HAN, Hanzehogeschool en Sportbedrijf Arnhem aan alle kanten beviel. “Het is een unieke en mooie samenwerking.”, aldus Bertrik.

Blauwdruk voor een publieke voorziening

Ondertussen is het prototype al in gebruik op de pumptrack van Valkenhuizen. De langetermijnvisie? “Een blauwdruk voor een publieke voorziening”, hoopt Bertrik. “Het idee is niet dat particulieren de bril kopen, maar dat bijvoorbeeld een sportbedrijf een set brillen kan meenemen, de wijken in.”

Alle reacties (0)

Reageren? Hou je dan wel aan de spelregels.

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *