Olga Oordeelt — Brownies & DownieS (Arnhem)

Kwijlen van het smullen

SAM-redacteur Olga luistert, kijkt en leest veel: podcasts, muziek, films, series, programma’s en boeken. In deze recensierubriek geeft ze tips, kraakt iets af of jubelt erover.

“Brownies & DownieS, dat is toch die lunchzaak waar medewerkers in je appeltaart kwijlen?”, zo grapt iemand (wiens naam we niet noemen), als ik vertel dat ik naar de gloednieuwe, Arnhemse vestiging ga. Uiteraard geef ik deze lolbroek een welgemikte stomp op zijn smoel en laat hém kwijlend achter.

Grapjes over een uniek horecaconcept als Brownies & DownieS zijn makkelijk. Een grote, open deur. Maar open maar eens écht de deuren van een lunchzaak die erop is gericht om mensen met een beperking en een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen. Uiteraard om inclusie, participatie en begrip te kweken en stimuleren. Dat vergt niet alleen visie en lef, maar ook geduld en een dikke huid.

Menukaart en oproep

Thijs Swinkels deed het: hij is de man die Brownies & DownieS in 2010 bedacht, na zijn stage op de Bernadetteschool in Oss, een school voor speciaal onderwijs. Hij had in eerste instantie geen zin in de stage, mede door de doelgroep en de stigma’s die aan hen kleven. Maar binnen mum van tijd is hij verkocht: (samen)werken met mensen met het Syndroom van Down, autisme of een andere beperking, is juist een verrijking. Het is verrassend leuk, biedt nieuwe inzichten en geeft vreugde en voldoening.

Lang verhaal kort: in 13 jaar tijd is Brownies & DownieS bijna 60 vestigingen verder. Niet alleen in Nederland, maar ook in België en Zuid-Afrika. Sinds kort zit er ook een filiaal in Arnhem, in de Koningstraat. Het knusse pand, ingeklemd tussen Flying Tiger en Bagels & Beans, werd drie weken geleden geopend door franchisenemers Julian Wolf (25) en Rosaly Kleis (24).

Jip, één van de stagiairs van Brownies & DownieS Arnhem (foto: Brownies & DownieS Arnhem)

Je kunt lang steggelen of je de term ‘downies’ liefkozend of beledigend vindt, maar feit is dat veel mensen met het Sydroom van Down graag hun dagbesteding in de populaire keten doen. Het is dan ook een heerlijke plek: de bezoeker weet dat het wat langer kan duren voordat je brownie of broodje geserveerd wordt en de medewerkers voelen zich op hun gemak door de hoge mate van acceptatie en de veilige werksfeer.

Zelf waai ik op een donderdagmiddag binnen, rond lunchtijd. Ik bestel bij een vriendelijke mevrouw, op het eerste oog zonder beperking (maar niet alle beperkingen zijn zichtbaar!), een kop jasmijnthee. De menukaart is een mooi vormgegeven boekje, bomvol heerlijke smulopties, van gebak en zoet tot soep, salades en boterhammen. Ik kies de clubsandwich met kip.

Clubsandwich met kip en een kopje jasmijn thee

Het duurt inderdaad wat langer voordat mijn broodje er is, maar ik heb alle tijd. Ik zit vlakbij de keuken en hoor een mevrouw vragen aan Jip, één van ‘downies’, of ze mijn broodje zelf wil doorsnijden, of dat ze hulp nodig heeft. Ze kiest voor hulp. Vriendelijk en geduldig helpt de vrouw haar met snijden. Vervolgens komt Jip de clubsandwich bij me brengen, compleet met een verlegen glimlach.

Het broodje ziet er ietwat rommelig uit, maar is rijkelijk belegd en smaakt superlekker. De kip is nog warm, de saus past er perfect bij, de sla knispert en het brood is vers. Om me heen zie ik meer klanten happend, smakkend en slurpend genieten. Of er nog iemand kwijlde? Ja. Ik. Van het smullen.

Brownies & Downies Arnhem zit op de Koningstraat 69a.
Ze hebben op dit moment nog plek voor dagbesteding voor mensen met een beperking.