Arrivederci – deze HAN-studenten zwaaien af (2/3)

“Ik las mijn scriptie vlak voor het inlevermoment wel tien keer van a tot z na”

Voor de meeste studenten het zenuwslopendste onderdeel van de opleiding: afstuderen. Voor Lin, Luuk en Yente zit het er (bijna) op. Hoe kijken ze terug op de afgelopen jaren en op de afstudeerperiode? En wat gaan ze hierna doen?

De Nijmeegse Lin Peters (23) studeerde Bouwkunde aan Avans maar switchte naar Communicatie aan de HAN. De vierdejaars heeft haar eindcijfer inmiddels binnen en haalt over een paar dagen haar diploma op.

“Bouwkunde bleek te technisch voor mij. Creativiteit is meer mijn sterke punt en dat vond ik terug in het communicatie-vak. Deze opleiding was voor 100% een match. Door de jaren heen was er geen moment van twijfel, wat ik bij studiegenoten soms wel zag. De opleiding is continu in ontwikkeling, wat het onder meer zo interessant maakt. Van websites bouwen en mediatraining volgen tot aan de slag gaan met een actuele opdracht voor een werkgever. Je wordt heel breed opgeleid.

Hoogtepunten van de opleiding? Voor de minor Retail en winkelmanagement zette ik een sieradenwebshop op. Ik werkte het bedrijfsidee uit, schreef me in bij de Kamer van Koophandel, deed inkopen en onderzocht fabrieken en groothandelaren. De website is niet meer live maar het was ontzettend leerzaam.

In het derde jaar zette ik met een vriendin ook een project op dat gericht is op het aanpakken van een maatschappelijk probleem. Met ‘Choose your Cheers’ willen we ‘geen alcohol drinken’ net zo normaal maken als wel drinken. We zijn een samenwerking aangegaan met de gemeente en met de HAN. Onze campagne verschijnt onder meer tijdens de introductieweek.

“Een tip voor het kiezen van stages: staar je niet blind op één branche”

Een ander hoogtepunt was mijn scriptie. Ik heb een internal branding-vraagstuk op me genomen voor een magazijninrichtingbedrijf in Oss. Klinkt niet sexy maar het was heel boeiend. Een tip voor het kiezen van stages: staar je niet blind op één branche. Sfeer, een gezonde werkcultuur en een leerzame opdracht zijn naar mijn mening belangrijker.

Ik moest er even in komen, het afstuderen. Mijn begeleider was gelukkig enthousiast en dat gaf me het vertrouwen dat ik op de goede weg zat. Een uur voor het inlevermoment was het klaar. Niet omdat er inhoudelijk nog van alles moest maar omdat ik het van de zenuwen nog wel tien keer van a tot z doorlas. Mijn verdediging ging prima, ik kreeg een acht.

Ik ben er trots op dat ik de opleiding goed heb afgerond. Ik heb er hard voor gewerkt. Best gek om ineens geen student meer te zijn. Na de zomer mag ik aan de slag bij mijn laatste stageplek. Ik ga me verdiepen in AI, SEO en klantcases. Ik heb er zin in. Maar eerst nog even lekker op vakantie naar Madeira en Italië.”

Lees ook:
Het interview met afstudeerder Luuk (ALO): Adieu – voor deze studenten is het einde van de opleiding in zicht (1/3)

Stage lopen bij… Stichting Vierdaagsefeesten Nijmegen

Billy Rouwenhorst: Na mijn afstuderen staat het volwassen leven opeens voor de deur, een deur die ik niet durf te openen

Studenten die te lang over hun opleiding doen, krijgen boete van 3000 euro per jaar

Bekijk ook de TikTok pagina van ‘Choose your Cheers’. Tijdens de introductieweek 2024 lees je op SAM meer over dit project.