Adieu – voor deze studenten is het einde van de opleiding in zicht (1/3)

“Ik spring een gat in de lucht als het erop zit”

Het meest zenuwslopende onderdeel van de opleiding: afstuderen. Ook Luuk, Lin en Yente ploeteren op de laatste loodjes. Hoe kijken ze terug op de afgelopen studiejaren en op de afstudeerperiode? En wat gaan ze hierna doen?

Luuk (21) woont bij zijn ouders in Zevenaar. Hij is vijfdejaars student Leraar Lichamelijke Opvoeding (ALO) in Arnhem en hoopt vlak na de zomervakantie ein-de-lijk klaar te zijn.

“Als tiener gaf ik al korfbaltraining aan kinderen. De combinatie van sport en lesgeven vind ik geweldig, vandaar: ALO. Het bleek helemaal de juiste studiekeuze te zijn voor mij. Hoewel het plezier in de opleiding in het derde jaar wel afnam.

Ondanks coronamaatregelen waren de eerste twee studiejaren tof. We kregen veel sportvaardigheden aangeboden en ik sprak dagelijks studiegenoten. In het derde jaar viel dit weg. De focus lag op theorie en iedereen was met zichzelf bezig. De inhoud was interessant maar ik moest flink mijn best doen om gemotiveerd te blijven. De minor Sportconsulent was voor mij weinig uitdagend. Van praktijkervaringen tijdens stages leerde ik wel veel.

“De complete vrijheid zorgde ervoor dat ik niet wist waar ik moest beginnen”

Tot de afstudeerperiode liep ik in de pas, daarna liep ik vertraging op. Het afstudeerprogramma van de ALO bestaat uit tien onderdelen. Denk aan het maken van een lessenreeks, onderzoek doen, een visie schrijven en een sportevenement organiseren. Je bent zelf verantwoordelijk voor bepaalde onderwerpkeuzes en voor de planning, en daar ging het mis. De complete vrijheid zorgde er bij mij voor dat ik niet wist waar ik moest beginnen. Ik zocht te laat hulp daarvoor.

Ik baalde ontzettend dat ik mijn afstuderen de eerste keer niet haalde. Veel medestudenten zaten in hetzelfde pakket. Ik hoor veel negatieve geluiden over het afstudeerprogramma, ook van docenten, maar ik zal het toch moeten afronden. Nog een paar opdrachten en evaluatieverslagen te gaan. Ik spring een gat in de lucht als het erop zit.

Luuk op het terrein van sportcentrum Papendal in Arnhem. Op de
hoofdfoto springt hij voor het gebouw van de ALO-opleiding.

Wanneer ik mijn diploma op zak heb, ben ik wel klaar met de schoolbanken. Ik wil graag aan het werk. Hopelijk kan ik aan de slag bij de middelbare school waar ik mijn eindstage succesvol liep. Maar voor ik de laatste loodjes afrond, ga ik genieten van de Vierdaagse en de vakantie met mijn vriendin in Parijs en Lyon.”

Lees ook:
Stage lopen bij… Stichting Vierdaagsefeesten Nijmegen

Billy Rouwenhorst: Na mijn afstuderen staat het volwassen leven opeens voor de deur, een deur die ik niet durf te openen

Studenten die te lang over hun opleiding doen, krijgen boete van 3000 euro per jaar