10 apps voor een makkelijker en leuker studentenleven

Véél studentenkorting en handige tools

Apps als 9292, TicketSwap, Buienradar en Tikkie kennen we allemaal wel, maar staan deze slimme applicaties ook al op jouw smartphone? Tien apps die het studentenleven makkelijker en leuker maken.

Studentenkorting
Een laptop of een nieuw paar sneakers, het zijn voor de meeste studenten grote uitgaven. Een voordeeltje is dan altijd mooi meegenomen. Studentenkorting NL verzamelt deals en hoge kortingen voor uiteenlopende producten. Van telefoonabonnementen en merkkleding tot studieboeken. Ook zie je per stad een overzicht van plekken waar je korting krijgt met je collegekaart. Andere korting-apps die het proberen waard zijn: Knaek en Scoupy.

Sweepy
Is het in jouw studentenhuis een smeerboel omdat de helft zich niet aan het schoonmaakrooster houdt? Of ben jij altijd de schoonmaak-Sjaak? Met deze app maak je een overzicht van schoonmaak- en huishoudelijke taken. Je kunt prioriteiten stellen, taken aan iemand toewijzen en inplannen en krijgt beloningen wanneer klusjes geklaard zijn. Je betaalt €1,50 per maand voor deze app, maar voegt zonder extra kosten al je huisgenoten toe.

Radio Garden
Even naar Verweggistan? Met deze gratis app zoef je over de wereldbol op zoek naar de leukste radiostations. Zelfs van dat ene dorpje in Zambia of Mongolië, de kust van Groenland of dat eilandje tussen Madagaskar en Mozambique. Zoek je favoriete bestemming op, sluit je ogen en geniet van de muziek (en het gebabbel). De SAM-redactie is fan.

Forest
Je aandacht bij het studeren houden kan best een uitdaging zijn. Je reageert even op een appje, krijgt een TikTok-videootje doorgestuurd en hoppa, je bent zo een uur verder. De concentratie-app Forest motiveert je om je telefoon weg te leggen. Je kiest een boom en bepaalt hoe lang je je wilt focussen. Terwijl jij studeert (met eventueel bosgeluiden), groeit het zaadje. De app is niet goedkoop (€3,99), maar je zult zien dat het een sport wordt om een heel bos te kweken.

Voice Recorder
Moet je notuleren tijdens een vergadering of wil je bijvoorbeeld een interview opnemen, dan komt deze gratis app goed van pas. De opnamekwaliteit van ‘Voice Recorder’ is goed, de app is handig in gebruik én het is overzichtelijk.

Bring!
Deze app is ideaal voor het maken van gezamenlijke boodschappenlijstjes samen met je huisgenoten. Iedereen kan producten met gezellige icoontjes toevoegen, categoriseren en afvinken. In de tab ‘inspiratie’ vind je suggesties voor lekkere recepten. Te veel poespas? In de boodschappen-app ‘ShopShop’ maak je een doodeenvoudige boodschappenlijst die je kunt delen via sms.

Wie Betaalt Wat – Splitser
Wil je reiskosten, gezamenlijke boodschappen of bijvoorbeeld de kosten van een vakantie of studentenfeestje splitten, download dan ‘WieBetaaltWat’. Deze gratis app biedt een duidelijk overzicht van wie wat krijgt, en wat er nog openstaat. Voor gebruik moeten alle deelnemers een account aanmaken. Per transactie via iDeal geldt een fee van €0,25.

Adobe Scan
Maak van je smartphone een scanner en zet papieren documenten, bonnetjes, formulieren, whiteboards en visitekaartjes om in digitale bestanden. Naast het bijsnijden, roteren en aanpassen van de grootte en kleur van je PDF- of fotoscan, kun je ook oneffenheden (vlekken, kreukels en handschrift) bewerken of verwijderen. Handig!

Too Good To Go
Voor een klein prijsje kun je aan het eind van de dag producten ophalen bij winkels, bakkerijen, hotels en restaurants, die anders zouden worden weggegooid. Bijvoorbeeld bij AH To Go, La Place en de Hema, maar ook op de HAN. Hoe? Met de app ‘Too Good To Go’. Log in, bekijk waar jij ‘Magic Boxen’ kunt scoren en sla je favoriete locaties op. Wees er snel bij want op = op. Een mooie manier om te besparen op je boodschappen én voedselverspilling tegen te gaan.

Crash Course
Voor de leergierigen onder ons die hun vrije tijd nuttig willen besteden. In de Engelstalige app ‘Crash Course’ staat een overzicht met ‘spoedcursussen’, ingedeeld per thema. Denk aan lessen in geschiedenis, kunstmatige intelligentie, psychologie, chemie, theater, biologie, linguïstiek en mythologie. Je downloadt een thema en kunt vervolgens gratis naar de YouTube-video’s kijken.