7 tips: hoe overleef je de introweek?

Start je studiejaar goed met SAM

Het is zover! Het studiejaar 2022-2023 is van start gegaan. Dat betekent voor alle eerstejaars aan de HAN: nieuwe klasgenoten, nieuwe school, nieuwe stad. De introweek is dé snelkookpan om hiermee kennis te maken. Hoe je dat doet? Wij helpen je met 7 tips.

1. Ga!
Niet iedereen is dol op een week bomvol ‘geforceerde’ activiteiten, maar als je niet gaat, weet je één ding zeker: je kent volgende week niemand. En iedereen die wél is geweest, haalt verbroederd herinneringen op. Het heeft alleen maar voordelen als je gaat, want je leert niet alleen je potentiële nieuwe vrienden kennen, maar voelt je straks ook niet hopeloos verdwaald in de schoolgangen of op Teams, mocht corona ons weer (deels) tot thuisonderwijs dwingen.

2. Maak contact
Gaan is niet genoeg: je zult moeten investeren in je nieuwe lotgenoten. Gelukkig is iederéén nieuw, dus afgezaagde vragen als “waar kom je vandaan?” zijn prima. Vind je contact maken lastig? De meeste studenten- en studieverenigingen, toch de gateway tot contacten, zijn nadrukkelijk aanwezig tijdens de intro, dus bij hen aankloppen voor info over lidmaatschap is zo gepiept.

Foto: Alexa/Pixabay

3. Feest, maar niet als een beest
Het laatste wat je wilt, is zó ontiegelijk hard gaan tijdens een kroegentochtje dat je in volle glorie staat te sproeikotsen of katjelam knock out gaat omdat je tot je kruin volgetankt zit met drank. Niet goed voor je reputatie, en al helemaal niet als je ook nog eens onfortuinlijk getagd wordt op social media. Hetzelfde geldt voor spontaan ontstane romances. Kijk een beetje uit met wie je publiekelijk staat te zoenen.

4. Geef je over
Nee, niet letterlijk óvergeven (zie punt 3) maar: ga mee in de idioterie, fratsen, spellen, quizzen en opzwepende yells die nu eenmaal bij een intro horen. Sommige spellen vergen lef, maar een beetje gevoel voor humor en sportiviteit misstaat niemand. Dus laat je gêne thuis en bedenk: iedereen zit in hetzelfde schuitje.

De HAN-campus in Arnhem

5. Ontdek je studiestad en je campus
Ga je deze introweek de stad in met je klas of een groepje? Kijk goed om je heen en plof ergens neer voor een koffie of biertje. Het is fijn als je de stad waar jouw studentenleven zich afspeelt, een beetje kent. Dat geldt ook voor de campus: ga eens een rondje lopen, in plaats van alleen bij je eigen gebouw te blijven.

6. Klop aan
Zit je ergens mee of gebeurt er tijdens de intro iets wat je niet tof vindt, kaart het aan bij je intropapa of -mama. Ze zijn er om jou te helpen en mee te denken. De meeste introcommissies hebben bovendien een vertrouwenspersoon aangesteld, waar je ook bij terecht kunt.

7. Wees vooral jezelf
Als je eigenlijk geen feestbeest bent, hoef je niet te doen alsof. Ben je van nature verlegen? Dan maakt het niet uit dat het wat langer duurt voordat je loskomt. De intro is het startschot van je studentenleven, die je gewoon gaat doorbrengen zoals je bent. Je anders voordoen is zonde van de tijd.

Succes deze week en wie weet komen wij van SAM, het journalistieke podium van de HAN, je nog tegen!

Jonge jonge jonge jonge jonge