Blunders horen bij het leven

Fuck Up Night met burgemeester Bruls

Tijdens de zevende Fuck Up Night delen burgemeester Hubert Bruls en rector-magnificus Han van Krieken van de Radboud Universiteit persoonlijke ontboezemingen. Lesson learned: bij fouten kun je altijd nog je ouders bellen.

Foto’s: Marcel Krijgsman

Doel van de Fuck Up Night van gisteravond is fouten maken uit de taboesfeer te halen, zegt gespreksleider Joost ‘the host’ Broeren vooraf. “Want via social media schetsen we veelal een perfect beeld, maar fouten maken hoort bij het leven.”
De organisatie — HAN Centrum van Ondernemerschap, Radboud Universiteit & Radboudumc en StartUp Nijmegen — had als sprekers de Nijmeegse burgemeester Hubert Bruls en rector-magnificus Han van Krieken van de Radboud Universiteit uitgenodigd. Ook ondernemers Judith van Dam (HomEvap) en Jorg Rijkschroeff (Sit & Heat) vertelden een goedgevulde collegezaal met studenten en ondernemers wat zij leerden vanhun fuck ups.

“Ik wens iedereen zijn fuck ups toe. Geniet ervan en leer ervan”

Als door een trein overreden
Judith van Dam maakt in haar bedrijf sinds 2015 energiezuinige luchtbevochtigers en -koelers, onder meer voor de woningmarkt. Bij de technische ontwikkeling moest zij verschillende tegenvallers overwinnen. “Leuk? Nee. Maar je valt, staat op en gaat weer door”, zegt ze.
Totdat de NVVA een productiestop afkondigde omdat de CE-certificering niet geldig was. Van Dam: ‘Volgens mijn dochter liep ik rond alsof ik door een trein was overreden. Zo voelde het ook. Maar binnen een maand hadden we een oplossing gevonden en konden we door.’ Wat ze leerde? “Je komt er wel weer krachtiger uit. Misschien valt het toch allemaal mee en de wereld gaat door. Ik wens iedereen zijn fuck ups toe. Geniet ervan en leer ervan.’ Een deelnemer in de zaal wil weten hoe zij de kracht vond om door te gaan in die lastige periode. “Voor jullie”, antwoordde ze haar zoon.

Burgemeester Bruls spreekt een aandachtig publiek toe

Blunder van epische proportie
Burgemeester Hubert Bruls maakte ook blunders — een term die hij liever gebruikt, zei hij. “Welke dag wil je hebben?” Tijdens de Fuck Up Night vertelt hij over “een blunder van epische proporties” die hij geheel aan zichzelf te wijten had. Voor zijn studie politicologie moest hij in september 1990 zijn doctoraalscriptie afronden. In de maanden daarvoor stelde hij het schrijven steeds uit. In juni werd student Hubert in paniek wakker omdat hij het onmogelijk nog kon redden. “Een blunder in timemanagement, al bestond die term toen nog niet.” De volgende dag belde hij zijn ouders. “Gelukkig reageerde mijn moeder heel rustig.”
Volgens Bruls leerde hij daarvan dat je moet doen waar je goed in bent. “Ik ben geen schrijver. Daar hikte ik tegenaan.” Blunders horen volgens hem bij het leven. Zijn advies: “Probeer vooraf hulp te vragen als je ziet dat het misgaat. En deel je fouten.”

Nieuwe bestuurscultuur
Een persoonlijk, maar ook wel makkelijk verhaal, vond iemand in de zaal. Heeft u binnen uw werk een recentere blunder? Bruls: “Nee, dat kan ik niet noemen.” Joost ‘the host’ kopte hem toch in: mag je in de nieuwe bestuurscultuur fouten maken? Bruls: “Ik weet echt niet wat ze ermee bedoelen, zeg ik eerlijk. Het is een Haagse mogelijkheid, maar ik heb er niets van gemerkt afgelopen jaar. We gaan het ook niet merken. Ik geloof niet in een bestuurscultuur waar we op elk moment alles vertellen, dat is onzin. De mooiste successen van dit land zijn achter gesloten deuren bereikt.”

Rector magnificus Han van Krieken stelde ooit een verkeerde diagnose

De verwarmde kont van Messi
Jorg Rijkschroeff studeerde Industrieel Product Ontwerpen aan de HAN. Hij is nu directeur van Sit & Heat, dat energiezuinige warmtekussentjes levert voor op terrasstoelen of stadionstoelen, zoals het stadion van Paris Saint Germain. Joost Broeren: ‘Zelfs Messi zit met zijn kont op jouw kussentje.’
Rijkschroeff heeft een inspirerend verhaal over de start van zijn bedrijf. Een periode waarin hij ook bezig is met een groot aantal andere passies zoals breakdancelessen en feestjes organiseren. Totdat hij zijn fuck ups onderkent. Rijkschroeff: “Afleiding is heel lastig om een bedrijf te starten. Je hebt focus nodig op je bedrijf. Ga volledig voor dat ene ding. Strategie is iets wat je vooral níet moet doen.” Ook hij had zijn moeilijke periode: “In coronatijd hielden caféhouders de hand op de knip. Gelukkig kon ik toen mijn ouders bellen en wilden zij mij financieel ondersteunen. Ze zijn hier ook in de zaal. Bedankt!”

Leven en dood
Fouten maken kan ook gaan over leven en dood, vertelt rector magnificus Han van Krieken, die eerder als patholoog werkte. Hij stelde eens een verkeerde diagnose. Een 70-jarige vrouw leek acute leukemie te hebben, waarop snel een chemobehandeling werd gestart. Kort daarop bleek het een tumor aan de zwezerik die geopereerd moest worden. Van Krieken: “De vrouw vond het vooral voor ons artsen heel erg. Ik hoop dat jullie er iets mee doen zodat anderen de fout niet meer maken. Ze is aan een infectie overleden.” Van Krieken vertelde daarna zijn verhaal aan collega’s. Een Duitse collega vond dat hij fouten niet moest bespreken. Van Krieken: “Een andere collega vertelde mij later dat hij door mijn verhaal dezelfde fout heeft kunnen voorkomen.”