Deaf Centre Kwale, Kenia

HAN-studenten naar Kenia voor bijdrage aan toekomstbestendig onderwijs

“Meedenken over nieuw curriculum en inclusieve omgeving”

HAN-studenten Isa Vos, Lynn Schotman en Cleo de Jong gaan vijf maanden naar Kenia om stage te lopen bij een dovencentrum en op lokale scholen. We spreken Isa, vlak voor vertrek.

Minor Global Awareness
“Lynn en ik wilden heel graag voor een onderwijsproject naar Afrika omdat het onderwijs daar nog volop in ontwikkeling is. Via International Office hoorden we dat lokale scholen en het Deaf Centre Kwale verlegen zaten om hulp,” vertelt Isa Vos (21). De derdejaars studenten Lerarenopleiding Wiskunde reizen begin februari samen met vierdejaars Sportkundestudent Cleo af naar Kwale, een van de armste regio’s van Kenia. “Deze buitenlandminor ‘Global Awareness’ wordt voor ons alle drie een volkomen nieuwe ervaring. Het voelt als een voorrecht, helemaal om het in deze tijd te kunnen doen.”

Linksboven: Cleo de Jong, linksonder: Lynn Schotman, rechts: Isa Vos

Het drietal gaat vijf maanden stagelopen bij Deaf Centre Kwale en op twee basisscholen en een doktersopleiding. “We zijn inmiddels een half jaar bezig met voorbereidingen”, zegt Isa. “We volgden oriënterende colleges, bijvoorbeeld over cultuurverschillen en omgangsvormen. Nederlanders staan er bijvoorbeeld bekend om vrij direct te zijn. In Kenia kunnen we beter een wat afwachtende houding aannemen. Eerst observeren en dan in gesprek over wensen en verwachtingen.”

Interactief en praktijkgericht
Ze vervolgt: “De scholen hebben onze hulp ingeschakeld omdat ze geïnteresseerd zijn in Europese lesmethodes. We vertellen over ons onderwijs maar het is uiteraard aan de locals om te bepalen waar behoefte aan is. Het onderwijs in Kenia is meer autoritair en lineair, in andere woorden ‘zitten en luisteren’. Wij geloven in een meer interactieve en praktijkgerichte aanpak en zullen meedenken over nieuwe werkvormen, lessenseries en het curriculum op het gebied van rekenonderwijs. Wat werkt en wat willen ze anders? We zetten in op verbeteringen die haalbaar, duurzaam en blijvend zijn.”

Deaf Centre Kwale, Kenia

Extreme eenzaamheid
Het basisonderwijs in Kenia is sinds 2003 gratis, maar voor het voorgezet onderwijs moet betaald worden. Door armoede is de schooluitval groot. “Hier kunnen we weinig aan doen, maar het is des te belangrijker dat het onderwijs dát genoten wordt, goed is.” Naast basisscholieren (6–14 jaar) richten de studenten zich op jongeren met een beperking, met name doven en slechthorenden. “Van onze contactpersonen in Kwale begrijpen we dat deze jongeren vaak een geïsoleerd leven leiden. Ze voelen zich zeer eenzaam. In vakantieperiodes waarin ouders door moeten blijven werken, is er soms weken geen aandacht voor ze.”

Keniaanse gebarentaal
De HAN-studenten komen in een regen- en vakantieperiode in Kenia aan. Ze benutten deze zeven weken door een intensieve cursus Keniaanse gebarentaal te volgen en buitenschoolse activiteiten te organiseren op het openbare terrein van Deaf Centre Kwale. Denk aan sport, educatieve spelletjes, theater en presentaties. De inclusieve activiteiten vallen onder het SPAT-project, gericht op het opleiden van mensen met een handicap tot sport- en spelinstructeur, wat weer mooi in het straatje van Sportkundestudent Cleo past.

Crowdfunding
Om de buitenschoolse activiteiten te kunnen bekostigen, is er een crowdfunding opgezet. “We hopen 2000 euro op te halen om vervoerskosten, materialen voor sport en spel, lunch voor de deelnemers en salaris voor de medewerkers te kunnen betalen. Het geld wordt nadrukkelijk hiervoor gebruikt, wij betalen zelf onze reis- en verblijfkosten.” De teller staat momenteel op 1340 euro.

De drie studenten zijn nog nooit in Afrika geweest en hebben geen ervaring met het werken met jongeren die slechthorend of doof zijn, maar ze zijn ontzettend gemotiveerd om er iets moois van te maken. “Het is een geweldige kans om mee te mogen denken over een nieuw curriculum en een inclusieve omgeving”, zegt Isa. “De manier waarop we in Nederland les krijgen is niet de enige manier, dus ook onze blik op het onderwijs zal verbreden.”

Wil je het avontuur van Isa, Lynn en Cleo volgen? Op het Instagram-account kenyaspatproject delen ze de komende tijd foto’s en video’s. Klik hier voor meer informatie over de crowdfunding die de studenten hebben opgezet.