SENECA start challenge: met nieuwe apparaten samen energie opwekken

De energiekosten rijzen de pan uit. Maar hoeveel energie zouden we zelf in een maand kunnen opwekken door met zijn allen naar de sportschool te gaan? Op die vraag hoopt het HAN SENECA gezondheidscentrum in de maand april een antwoord te krijgen.

In die maand stelt SENECA namelijk haar fitnessruimte open voor alle HAN-studenten en -medewerkers. “Je hoeft in april dus geen lid te zijn”, legt Freek Albers, projectleider Marketing bij SENECA, uit. “Iedereen is welkom om te komen sporten en van onze apparaten gebruik te maken.”
Daar komt bij dat bij het gezondheidscentrum afgelopen kerstvakantie de fitnessapparatuur is vervangen. “Dat was ook wel nodig”, stelt Albers. “Die apparaten waren inmiddels meer dan 20 jaar oud.”

Een lampje laten branden of een compleet huishouden van stroom voorzien?
“Met de nieuwe cardiotoestellen kunnen we niet alleen meten hoeveel je zelf verbrandt, maar ook hoeveel energie jouw inspanning genereert”, vervolgt hij. Gedurende deze challenge gaan we bijhouden hoeveel energie we met zijn allen genereren.” Hoeveel dat is? Albers heeft geen idee: “Kunnen we daar één lamp mee laten branden, een smartphone mee opladen, of misschien een heel huishouden voor een week van stroom voorzien?”

Energievraag
SENECA wil met de actie mensen bewust maken van het feit hoeveel energie bepaalde apparaten nou eigenlijk vragen, door het te vergelijken met de tijd die je op een hometrainer of een loopband doorbrengt. Je voelt letterlijk hoeveel energie dat kost.
Prettige bijkomstigheid: wie meedoet met deze challenge leert meteen de mogelijkheden van de nieuwe apparaten kennen. Het bijzondere van deze toestellen is dat ze met de gebruiker meedenken. “Je voert eenmalig je gegevens in: leeftijd, afmetingen, gewicht”, legt Albers uit. “Als je dan voor gebruik van de apparaten je persoonlijke code scant, weet elk apparaat welke oefeningen je gaat doen, welke gewichten moeten worden gebruikt, welke progressie je maakt. Dat hoef je zelf niet meer te onthouden of in te stellen.”

De fitnessruimte van SENECA bevindt zich in het HAN-gebouw aan de Kapittelweg 33, ruimte C.024 en is 7 dagen per week open. Doordeweeks in ieder geval van 9 uur ’s morgens tot 9 uur ’s avonds. Kijk voor de exacte openingstijden en andere informatie op HAN Seneca.

Kelly

Mag ik als bewoner en enthousiaste verduurzamen ook langskomen om de apparaten te testen en energie op te wekken. Heel gaaf initiatief. Bedankt. Gr Kelly Kersten

likes Reageer

Marc Kroes