Foto van Pixabay

Zet de HAN de knop ook om?

Directeur Services Henk Stomphorst: “We zoeken eerst uit wat mogelijk én effectief is”

De overheidscampagne Zet ook de knop om geeft burgers tips voor energiebesparing. Klimaatverandering, torenhoge energierekeningen, Poetins oorlogskas niet langer spekken… kan het urgenter? In overheidsgebouwen is de thermostaat twee graden lager gezet. Zet de HAN de knop ook om? SAM vraagt het aan directeur Services Henk Stomphorst.

De directeur Services benadrukt meteen dat hij enkel een tussenstand kan melden: “Bij Services zoeken we nu uit of we als HAN hieraan mee kunnen doen. En zo ja, hoe dan precies.” Want zo simpel als eventjes de thermostaat lager zetten, is het echt niet. Stomphorst: “Die knop terugdraaien, dat kan natuurlijk prima in jouw of mijn woonkamer. Maar de HAN heeft talrijke gebouwen, in allerlei soorten en maten. Met een aanzienlijke variatie in temperatuurregeling en energievoorziening.”

Exacte effecten
Daarom brengen de collega’s bij Services nu eerst per gebouw in kaart wat wél maar soms ook niet kan. En wat exact effecten en rendement daarvan zijn. De directeur: “In mei of anders juni brengen we als Services hierover advies uit aan het College van Bestuur.”

“Net zo goed bekijken we of we, in het warme seizoen, minder kunnen koelen. Immers ook een manier om het energieverbruik terug te schroeven”

Minder koelen
In dat voorstel zal de focus trouwens niet alleen liggen op zin en onzin van minder verwarmen in de koude maanden. Stomphorst: “Net zo goed kijken we naar wat, in het warme seizoen, de gevolgen zijn van minder koelen. Dat is immers ook een manier om het energieverbruik terug te schroeven. Zeker nu tropische dagen en hittegolven ’s zomers steeds ‘normaler’ worden.”
Gelukkig verloopt dit voorjaar zonder uitschieters in kou of hitte, signaleert Stomphorst: “Er hoeft deze maanden niet veel verwarmd of gekoeld te worden in de HAN-gebouwen. Dat geeft ons wat extra tijd om zorgvuldig op een rijtje te zetten wat, door het hele jaar heen, doenlijk en wenselijk is.”

Henk Stomphorst, directeur Services bij de HAN (foto: Eva Broekema)

Eén graad, beter idee?
Daarbij liggen alle opties op tafel. Stomphorst: “Wie weet komt bijvoorbeeld straks naar voren dat één graad aanpassing verstandiger is. Want minder gas verbruiken is één ding, hoe belangrijk ook — vanwege het klimaat, onze energierekening of het temperen van Poetins oorlogslust. Maar als onderwijsinstelling kijk je ook naar andere zaken, studentzaken vooral.”

Geen koelcel of bakoven
De directeur Services doelt met name op de impact van corona: “Nu studenten na de lockdowns de weg naar de HAN soms nog niet goed weten te vinden, is het wel zo fijn dat ze de HAN-gebouwen als uitnodigend ervaren. En dan helpt het niet als ze hier zwetend of klappertandend in de collegebanken zitten. Zo zijn er meer argumenten en belangen om rekening mee te houden. Maar wat we ook beslissen, draagvlak is belangrijk — onder studenten én medewerkers.”

Slim besteden
Tot slot moet je weten, zegt Stomphorst, wat je als HAN-gemeenschap met de uitgespaarde energiekosten wilt gaan doen: “Stop je het in gevelisolatie? Leg je de daken van HAN-gebouwen vol zonnepanelen? Doe je iets voor de biodiversiteit op de HAN-terreinen? Wat is de slimste keus?”
Kortom, er is nog genoeg puzzelwerk te verrichten, besluit hij: “Maar voordat de zomer komt, hebben we de puzzel gelegd! Dan kom ik er graag op terug.”

Afgesproken. Wordt vervolgd.

Hans

Hallo Einte, Goed dat je navraag doet! Onlangs hebben we van directeur Services Henk Stomphorst vernomen dat het nog even duurt voordat het CvB hierover beslist. We blijven het volgen en verwachten er in september weer aandacht aan te besteden op SAM. Hans Wanningen, redacteur SAM

likes Reageer

Einte

... Het is inmiddels zomer. Ik ben benieuwd naar het vervolg: wat gaat de HAN concreet doen?

likes Reageer