InScience

HAN-master MOVEL organiseert pedagogische filmmiddag in LUX

Voor de HAN-master ‘Ontwerpen Van Eigentijds Leren’ organiseren docenten en studenten een pedagogische filmmiddag. Die vindt volgende week woensdag 8 maart plaats in LUX Nijmegen.

Tijdens deze middag wordt de Franse film Hors Normes getoond, gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Hierin zien we twee vrienden. De een leidt een opvanghuis voor zwaar autistische kinderen, de ander leidt kansarme jongeren op tot begeleiders van die kinderen. De pedagogische thema’s vrijheid, gelijkheid en vorming, die bij MOVEL een belangrijke rol spelen, staan in de film centraal. Tijdens en na de film gaan de organisatoren in discussie met de aanwezigen.

Miriam Zwaan (links), docent Communications bij de academie ISB, met een collega-docent die ook de master MOVEL volgt (eigen foto)

Interactie en perspectief
Wat zien we van MOVEL terug in deze film? Miriam Zwaan is docent Communications bij International School of Business. Ook is ze een van de studenten die de master MOVEL volgt en betrokken bij de organisatie van de pedagogische filmmiddag: “Je kijkt met name naar hoe je kinderen of jongvolwassenen benadert. Ik vind het vooral mooi om in de film te zien hoe de docenten de randen van de wet moeten opzoeken om deze jongeren op te vangen en te begeleiden. Dat is eigenlijk waar het in het onderwijs om draait: de interactie tussen een leraar en een leerling. Hoe ga je met leerlingen om? En vanuit welk perspectief? In de filmmiddag kijken we vanuit het pedagogische perspectief.”

De middag start om 14.30 uur in LUX Nijmegen en is rond 18.15 uur afgelopen. Je kunt je nog opgeven via de brochure die op de HAN verspreid is of via de website.

Eigen visie op onderwijs
Zwaan is inmiddels tweedejaars van deze master. Zij vindt dat het er bij MOVEL vooral om draait dat professionals een eigen visie ontwikkelen op eigentijds onderwijs. Eigentijds onderwijs wil zeggen dat studenten meer regie krijgen over hun eigen leerproces en individuele leerbehoeften, aldus Zwaan. De HAN ondersteunt de sociale verbinding met studenten en hun persoonlijke verhaal. Als docent en studentcoach doet Zwaan dat al: “De vertrouwensband die ik heb met mijn studenten, en oprecht naar ze luisteren, is essentieel.”

Op dit moment volgen zo’n 50 studenten in het eerste en tweede jaar de master. Zwaan verwacht dat de meeste studenten bij de filmmiddag in LUX aanwezig zullen zijn. “Er is nog plek voor andere geïnteresseerden, maar vol is vol, dus meld je snel aan.”