Internationaal wetenschapsfilmfestival InScience 2023 bijna van start

4 programmaonderdelen uitgelicht voor HAN-studenten en -medewerkers

Films die raken. Die actuele uitdagingen belichten, vragen stellen en verwondering vieren. Van 16 – 19 maart is het weer tijd voor het International Science Film Festival Nijmegen. Het thema van deze achtste editie van InScience is ‘experiment’.

Vier dagen lang vertoont InScience de meest indrukwekkende wetenschapsfilms die in de afgelopen anderhalf jaar zijn verschenen, 55 titels in totaal. Eke filmvertoning wordt een unieke beleving door de Talks, waarin filmmakers, topwetenschappers en toonaangevende denkers de films verder uitdiepen. In lezingen of discussies, workshops, performances en rollenspellen. De hoofd locatie is LUX Nijmegen, maar er zijn dit jaar ook filmvertoningen, nabesprekingen en voorstellingen op andere locaties in het centrum. Het loont de moeite even goed naar het programma te kijken, maar speciaal voor HAN-studenten en -medewerkers een aantal suggesties.

African Moot
Vrijdag 17 maart van 22.00-00.15 uur
Entree: €10,00

Het is een jaarlijks terugkerend evenement in Gaborone, Botswana: de African Human Rights Moot Court Competition. Rechtenstudenten uit verschillende Afrikaanse landen nemen het verbaal tegen elkaar op, ter voorbereiding op het echte werk als advocaat. African Moot is een documentaire over mensenrechten, ambitie, dromen, winnaars en verliezers. In de nabespreking wordt er doorgepraat over xenofobie in Afrika en Europa, en wat er tegen gedaan kan worden.

Amazing Discoveries
Zaterdag 18 maart van 13.00-18.00 uur
Entree: gratis

Op het Mariënburgplein voor LUX verrijst een dome: de Amazing Discoveries Stage. Toponderzoekers van de RU, de HAN, het Radboudumc, het Max Planck Instituut, het Donders Instituut en de Noviotech Campus delen hier in mini-colleges en demonstraties hun nieuwste amazing discoveries. Kijk bijvoorbeeld hoe spieren worden aangestuurd via een computer-herseninterface, of prikkel je hersenen met de beste wetenschappelijke poëzie van de huidige eeuw. Het precieze tijdschema vind je bij de ingang.

Luminous
Zaterdag 18 maart van 19.00-21.05 uur
Entree: €10,00

In Luminous worden astronoom Larry Molnar en zijn studenten vijf jaar lang gevolgd. Lukt het Molnar om als eerste wetenschapper ooit correct de explosie van een ster te voorspellen? Na het zien van deze documentaire praten drie academici over het risico op falen in de wetenschap en de druk om perfectie te leveren. Rector magnificus van de RU Han van Krieken, promovendus Internationale Betrekkingen Lema Salah (RU) en docentondernemer Zorgtechnologie Clark Nowack (HAN) houden een pleidooi voor durven falen.

Geographies of Solitude
Zondag 19 maart van 15.15-17.25 uur
Entree: €10,00

Al decennia lang catalogiseert Zoe Lucas, natuuronderzoeker en milieuactivist, de flora en fauna op Sable Island, een klein eiland dicht bij Canada met slechts 34 vierkante kilometer oppervlakte. De film Geographies of solitude is een prachtig portret van zowel Zoe als het eiland. Van dichtbij zie je hoe afval de natuur verstoort. De mens blijft maar produceren en consumeren en vaak op zo’n manier dat er veel afval overblijft. Dat kan anders, zegt Frank Croes. Als programmamanager Circulaire Economie bij de HAN werkt hij aan de transitie naar een groene samenleving. In de nabespreking gaat hij in op de vraag hoe we drastisch minder vuilnis creëren.

Het volledige programma van InScience vind je hier.