Stilte voor de storm voor HAN-conciërges Academie Educatie

‘Volgende week wordt het pas echt druk’

Lunchpauze op intro-maandag. Voor de ingang van Kapittelweg 35 zitten conciërges Ron, Sven en Evert er ontspannen bij, in de zon, met koffie en boterham. Even informeren hoe het er voor staat.

Om hen heen doen eerstejaars spelletjes, anderen zitten nog wat onwennig bij elkaar. De conciërges bekijken het op afstand. Ze zijn het eens: “Bij ons lopen doorgaans aardige, aanspreekbare studenten rond. Zij moeten immers het goede voorbeeld geven, over een paar jaar staan ze zelf voor de klas.”

Deze week besteden de conciërges hun tijd vooral aan medewerkers met printer- en schermproblemen, aan nieuwe studenten die dwalen en de weg vragen. En ja, ook aan overvolle prullenbakken, kijk maar om je heen. Maar dit is peanuts, volgende week wordt het pas echt druk.

Dan gaat iedereen merken dat de interne verbouwingen achter de rug zijn en alles veranderd is. En wordt duidelijk dat er minder parkeerplaatsen zijn door de plaatsing van extra klaslokalen. Dan moet je studenten weer manen hun rotzooi op te ruimen en de volumeknop wat lager te zetten, want die staat nog in luidruchtige vakantiestand. Dan herinner je iedereen weer even aan het rookbeleid en verschijnen er weer bergjes peuken tussen HAN- en de gemeentegrens. Maar denk nou niet dat dit een zeurverhaal wordt. In koor: “Wij hebben een harstikke mooi vak, ons hoor je niet klagen. Om dit werk te doen moet je het vooral belangrijk vinden dat studenten een fijne schooltijd hebben. Dus eerstejaars, onze boodschap is vooral: geniet ervan. ”

P

De helden van de HAN, zij zorgen dat alles gesmeerd loopt maar worden ondergewaardeerd.

Trots op deze helden