Olga Oordeelt — M&M’s / The Last of Us / Eefke: in rook opgegaan

Woke snoepjes, schimmelzombies en een mysterieus raadsel

SAM-redacteur Olga luistert, kijkt en leest veel: podcasts, muziek, films, series, programma’s, boeken en natuurlijk het nieuws. In deze recensierubriek geeft ze tips, kraakt iets af of jubelt erover.

M&M’s te woke?

M&M’s
* UPDATE* Inmiddels blijkt dat onderstaande om een publiciteitsstunt gaat van M&M’s. Behoorlijk geloofwaardig…. chapeau!

Net als je denkt dat het niet gekker kan, is daar een nieuwsbericht uit het oh zo knettergekke Amerika: het chocolademerk M&M’s doet zijn bekende snoepfiguurtjes tijdelijk in de ban, omdat rechts Amerika ze te ‘woke’ vindt. Uiteraard betrof het hier een clubje oververtegenwoordigde, klagende witte heteromannen dat weigert een zak M&M’s te kopen waar een lesbisch M&M-stel hand in hand op staat. Of de gloednieuwe paarse M&M die inclusie representeert.

Ze willen blijkbaar liever een stoere, heteroseksuele M&M-kerel op hun zak, met een houthakkersblouse aan en een semiautomatisch wapen in zijn hand. Of een lekker M&M-wijf met opgespoten lippen, grote tieten en hoge hakken (een vrouwelijke M&M verruilde deze kortgeleden voor sneakers, waarover klachten binnenkwamen…).

Stel je voor dat een merk er graag voor IEDEREEN op de wereld wil zijn! Hoe durven ze! Mijn advies: zoek in de winkel gewoon de zak M&M’s waar jij je mee identificeert, vreet ‘m leeg en bemoei je met je eigen zaken. Zucht.

Alwéér een desolate wereld vol slurpende schimmelzombies. Houdt het ooit op?

The Last of Us (serie)
Nee, ik heb de legendarische videogame The Last of Us niet gespeeld. Dat maakt me zowel ongeschikt om de verfilming ervan te beoordelen, als geschikt omdat ik vast niet de enige niet-gamer ben die de serie kijkt. Wat ik alvast kan doorgeven van zij die het spel wél hebben gespeeld: de serie blijft trouw aan de scènes uit de game en heeft dezelfde feel en vibe. Wat ik zelf ervaar: het begint heel sterk en het acteerwerk is goed. Maar daarna voelt het voor mij als de zóveelste apocalyptische survivalserie/-film waarvan ik er voor mijn gevoel al honderden heb gezien (The Walking Dead, The 100, Falling Skies).

Het verhaal? Mensen zijn in 2003 door een gevaarlijke schimmelsoort veranderd in agressieve zombieachtige wezens. Twintig jaar later moeten overlevenden nog altijd uit hun bijtgrage kaken en klauwen blijven en bovendien een geneesmiddel vinden. Spannend? Zeker! Maar om nu te zeggen ‘totaal uniek’ en extreem goed, nou nee, eigenlijk. Maar misschien ben ik met mijn 41 jaar en dik 10 jaar zombies kijken gewoon te oud en afgestompt geraakt.

The Last of Us is te zien op streamingdienst HBO Max. Er zijn nu 2 afleveringen. Elke maandag verschijnt een nieuwe aflevering.

Waar is Eefke?

Eefke: in rook opgegaan (podcast)
Het is donderdag 18 augustus 1983, omstreeks 23.00 uur. Eefke Wolf (25) is klaar met haar werk bij Bloemensteijn, een gezinsvervangend tehuis in Hattem. Zoals altijd pakt ze haar helm van de kapstok, roept ‘doei’ tegen haar collega’s en gaat via de zijdeur op weg naar de fietsenstalling, 25 meter verderop. Daar staat haar lichtblauwe brommer, waarmee ze altijd van en naar haar werk gaat. De volgende dag blijkt dat de brommer er nog steeds staat, maar dat Eefke is verdwenen. Ze woont nog thuis, maar haar ouders waren in de veronderstelling dat Eefke op Bloemensteijn sliep, wat vaker gebeurde.

Waar is Eefke? Er wordt geen enkel spoor gevonden. Niks. Geen tekenen van een worsteling, geen verloren spullen, geen druppel bloed, geen getuigen, niets. Opvallend: haar helm is nergens te vinden, Nu, veertig jaar later, is het nog altijd een raadsel wat er met haar is gebeurd.

Paulien Plat en Arjen ten Cate, verslaggevers van De Stentor, doen in hun podcast ‘Eefke: in rook opgegaan’ een poging om tóch meer informatie boven te krijgen en een beeld te vormen van Eefke. Wie was ze? Waar hield ze zich mee bezig? Is ze zelf gevlucht van haar (streng religieuze) leven? Of heeft ze de verkeerde ontmoet en is ze door een misdrijf om het leven gekomen? En wat heeft de tuinman van Bloemensteijn ermee te maken? Van de eerste tot de laatste minuut intrigerend en verwarrend.

De podcast ‘Eefke: in rook opgegaan’ van De Stentor is hier in z’n geheel te beluisteren.