Vandaag en morgen: kledingruil en vintage pop-up store op Nijmeegse HAN campus

“Er zijn 2500 kledingstukken gebracht, ons hele kantoor lag vol”

Bij HAN Experience Centre (Green Office) werken HAN-studenten aan tal van projecten voor duurzame ontwikkeling en een betere toekomst. Zo vindt er vandaag en morgen een grote kledingruil en vintage pop-up store plaats in de centrale hal van Kapittelweg 35 in Nijmegen.

De Nijmeegse wethouder Tobias van Elferen, met onder andere Duurzaamheid (energie en milieu) in zijn portefeuille, kwam de kledingmarkt op de Nijmeegse campus vanmorgen openen. Niet door een lint door te knippen, maar twee aan elkaar vastgeknoopte truien los te maken. Van Elferen draagt naar eigen zeggen in zijn vrije tijd altijd vintage (‘geen tweedehands, hè’), en geeft een groot compliment aan alle studenten die kleding ingebracht hebben en degene die de markt coördineren.

Circulair
Van Elferen: “Het mes snijdt hier aan twee kanten. Mensen die iets over hebben, geven dit door aan diegene die het nodig hebben, het is circulair én het gebeurt lokaal. Er hoeft geen busje door Europa te rijden.” Hij eindigt zijn korte toespraak met de conclusie dat elke kleine stap een opstap is naar iets groters. “Nijmegen heeft dit soort evenementen hard nodig.” De aanwezigen storten zich na zijn woorden op de rekken en tafels, die tot en met morgen 17.00 uur aangevuld zullen worden met kleding en accessoires (‘alles behalve ondergoed en sokken’).

Vintage is hip
Naar schatting hebben zo’n 150-200 studenten van de RU, HAN en ROC in totaal maar liefst 2500 kledingstukken en accessoires gebracht. “Ons hele kantoor lag vol,” zegt hoofdcoördinator HAN Experience Centre Fabian Berndsen. Over de hoeveelheid en het doel van de markt zegt Berndsen: “Kleding is iets waar we als samenleving makkelijk mee omgaan. Het is goedkoop en we willen er allemaal goed uitzien. Je kunt het mensen niet kwalijk nemen, dit is nu eenmaal het systeem. Maar ook dit onderdeel van onze consumptiemaatschappij heeft veel negatieve impact op de aarde en de mens. Met dit evenement willen we laten zien dat het anders kan. Dat je leuke, hippe kleding kunt scoren zonder extra belasting op het milieu. Geen enorm waterverbruik, watervervuiling, uitstoot of slechte arbeidsomstandigheden waarin fast fashion gemaakt wordt.”

Kledingbank Nijmegen en Fieldwork Foundation
De kledingruil wordt voor de derde keer georganiseerd maar voor het eerst op deze schaal en in samenwerking met de Radboud Universiteit en het ROC, vertelt Vic Peters (21). Hij is vierdejaars Ondernemerschap en Retail Management student en projectleider van de vintagemarkt. Het is zijn afstudeerproject. “Met een team van zeven HAN-studenten en tien vrijwilligers zijn we de afgelopen twee maanden druk geweest met PR, de inzameling en het uitdelen van ruilvouchers. Alle items zijn gesorteerd want er mocht niks kapot of vies zijn. Verder hebben we rekken en paskamers geregeld en prijzen bepaald. Alle items gaan weg voor minder dan vijf euro. Wat overblijft gaat naar Kledingbank Nijmegen en de opbrengst van de verkoop gaat naar Fieldwork Foundation. Een stichting die zich in zet om ‘leed in en rondom Nijmegen te bestrijden’.”