Links aan tafel Bridget Kievits, in het midden Rob Verhofstad en geheel rechts presentator Eva Eikhout (screenshot)

Bridget Kievits: Een bruisende HAN-brede Studiedag

Bridget blogt

Gisteren was de langverwachte en veel besproken HAN-brede Studiedag. Waar kan ik het in mijn blog anders over hebben dan over dit evenement, dat uiteraard in het teken stond van het nieuwe Koersbeeld.

Het was een mooie dag, die voor mij tamelijk vroeg begon. Ik was blijven slapen in hotel Van der Valk in Nijmegen Lent, om om 8 uur in een van de HAN-gebouwen te kunnen verschijnen, waar we in de visagie werden verwacht. Een heerlijk begin van de dag vind ik, eerlijk gezegd. Iemand die lekker een beetje aan je zit te frutten, zodat je er daarna op je paasbest uitziet! Er werden natuurlijk de geëigende grapjes gemaakt, dat er aan Rob (Verhofstad) en Maarten (van Gils) geen eer te behalen viel enzovoort, maar uiteindelijk zaten we allemaal keurig geschminkt en wel om 9 uur klaar in de studio — de voor die reden omgbouwde aula van Laan van Scheut 10.

We werden geinterviewd door Eva Eikhout, alumna van de HAN, en ik ga er maar even voor het gemak van uit dat u haar allemaal in actie heeft gezien: wat een natuurtalent! Een alumna om trots op te zijn. Zij slaagde erin om het gesprek meteen ontspannen, open en tot een wezenlijke uitwisseling te maken: authentiek, oprecht nieuwsgierig en ontspannen. Heel prettig. Wat volgde was een ochtend met veel mooie verhalen, video’s, animaties en gesprekken. De mentimeter invullen (een tool waarmee je tijdens lessen, workshops of in dit geval, een show, vragen of quizzen kunt voorleggen aan je publiek) is ook altijd leuk om te doen. Hoewel ik later terugkreeg dat ik iets te veel op mijn telefoon zat — maar dat was om dat ding in te vullen, hoor!

De dag zelf was, in ieder geval vanuit ons perspectief, heel inspirerend. ’s Middags zijn we langs gegaan bij de Academie Educatie, waar we een panelgesprek bijwoonden waarbij men inging op de vraag: wat betekent dit nu allemaal voor onze academie? Een mooi gesprek, waar het over verbinding ging, persoonlijk leiderschap, en gewezen werd op het belang dat in het ochtendprogramma ook al aan reflectie werd gegeven.

Ook werd gevraagd hoe docenten meer bij onderzoek betrokken kunnen worden, indachtig de observatie die Maarten van Gils die ochtend deed over het werk dat nog op de as onderwijs — onderzoek te doen is.

Vervolgens vertrokken we naar het Albertinum, waar de Academie Organisatie en Ontwikkeling een expeditie had georganiseerd, met een heus paspoort, stempels, en lokalen waarin teams klaar stonden om rondreizende groepen te woord te staan over het hoe en wat van dat organisatieonderdeel: de beleidsmedewerkers, de opleiding Learning & Development, het Praktijkbureau, matching en communicatie. Het was een feest om daar rond te lopen, en niet alleen om al die informatie tot je te nemen en met veel mensen kennis te maken.

Het was vooral fijn om te merken hoeveel energie er ontstaat als je weer echt bij elkaar bent, met elkaar in gesprek! Het bruiste alle kanten op en voelde eigenlijk als een nieuw begin, na twee jaar van corona. Moe maar voldaan verliet ik het Albertinum! Ik hoop dat u allemaal net zo’n goeie dag heeft gehad als ik.

Bridget Kievits is lid van het College van Bestuur van de HAN. Zij schrijft elke drie weken een blog voor SAM. Lees haar vorige bijdrage hier.