Flitspaal bij column BillyRouwenhorst47

Billy Rouwenhorst: Ik vind die flitspalen-apps een beetje eng en niet altijd even ethisch

Ik heb weer ergens een mening over waarvan ik niet weet of ik er een mening over mag hebben. Of nou ja, ik denk wel dat ik een mening mag hebben, maar ik weet niet of mijn mening relevant is. Ik wil het namelijk met u hebben over autorijden, terwijl ik niet in het bezit ben van een rijbewijs. Ik heb zo het idee dat ik tot het einde der tijden een Passenger Princess zal zijn. Oftewel: ik laat me heerlijk door andere mensen rondrijden terwijl ik de controle heb over de muziek.

Vroeger moest ik ook nog weleens navigeren, maar dat is gelukkig verleden tijd. Of dit ligt aan het feit dat ik daar nooit zo goed in was of aan de apps die dat hebben overgenomen, weet ik niet helemaal. Die apps zorgen er in ieder geval voor dat ik lekker achterover kan leunen in de auto – maar niet te ver, want dan zit ik de mensen op de achterbank in de weg.

Behalve de weg wijzen kunnen de navigatie apps tegenwoordig nog veel meer. Aangeven welke route je kunt vermijden, waar de files staan en zelfs doorgeven waar de flitspalen staan. Vooral dat laatste wordt vaak als erg handig ervaren. Een app als Flitsmeister heeft inmiddels meer dan anderhalf miljoen maandelijkse gebruikers.

Ik wil niemand voor de bus – of in dit geval de auto – gooien. Maar ik zit regelmatig bij mensen in de auto die gebruik maken van Flitsmeister of soortgelijke apps. Die apps geven dan een melding als de bestuurder te hard rijdt, wanneer er een trajectcontrole begint of waar er flitsers staan. Als er dan zo’n snerpende waarschuwing uit het mobiele apparaat klinkt, want over vijfhonderd meter hangt ergens een flitser, wordt de vaart van de auto abrupt verminderd tot de wettelijk toegestane snelheid. Zodra het gevaar is geweken wordt er weer op het gaspedaal getrapt en kruipt de kilometerteller weer omhoog. Tot de volgende controle begint, dan begint het riedeltje weer opnieuw.

Op het eerste gezicht lijkt dit allemaal prachtig. Nooit meer boetes en dat allemaal dankzij de slimme innovaties. Maar ik vind het soms ook een beetje eng en niet altijd even ethisch.

Want als je precies weet waar de flitsers staan en hoe je deze moet vermijden, weet je ook waar er niet gecontroleerd wordt. Kun je daar net zo goed 140 rijden, als er toch geen gevolgen zijn. Zodra de app dan weer begint te piepen, kun je weer snelheid minderen.

Ik heb dus een beetje de angst dat het uitlokt tot expres te hard rijden, wat de wegen er niet veiliger op maakt. Hoe harder je gaat, hoe harder de klap als het mis gaat. Ik zie er ook echt wel de voordelen van in, want de apps kunnen je waarschuwen voor naderende ambulances, wegwerkzaamheden en obstakels op de weg. De snelweg wordt er een stuk veiliger van.

Het wordt overigens ook veiliger als je je gewoon netjes aan de wet houdt. Maar goed, wie ben ik om daar wat over te zeggen, ik regel alleen maar de muziek.

Lees de vorige column van Billy Rouwenhorst hier.

Alle reacties (0)

Reageren? Hou je dan wel aan de spelregels.

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *